اسپری رنگ چیست؟ + مزایا و معایب استفاده از اسپری رنگ

امروزه روش های مختلفی برای رنگ آمیزی سطوح سقف و دیوار وجود دارد.اما اگر خودتان قصد رنگ آمیزی را دارید و سرعت کار برایتان خیلی مهم است استفاده از اسپری رنگ کار شما را آسان تر می کند. اسپری رنگ مزایای زیادی دارد که باعث شده برای رنگ کردن سطوح مختلف از آن به جای قلم مو و غلطک ها استفاده شود.

رنگ اسپری ها در قوطی های فشرده و در اندازه های مختلف تولید می شوند که درون این قوطی ها از رنگ های مختلف مانند رنگ فلورسنت ، رنگ آکرلیک ، رنگ گرانیت و... وجود دارد که هر کدام برای رنگ آمیزی سطح خاص استفاده می شود. اسپری رنگ ها طی گذشت زمان به دلیل سهولت استفاده جایگزین عالی برای قلم مو ها شدند و استاد کاران و نقاشانی که در عرصه هنر و رنگ فعالیت دارند خرید اسپری رنگ را به جای قلم مو ترجیح داده اند.

اسپری رنگ چیست ؟ اسپری رنگ در قوطی های فشرده استوانه ای برای پاشش رنگ به صورت یکنواخت ساخته شده اند

قوطی های رنگ که به صورت اسپری شکل می باشند رنگ آئروسل نیز می گویند و این رنگ در یک قوطی استوانه ای شکل به صورت فشرده ذخیره می شود و با استفاده از یک دریچه و یا نازل اقدام به پاشش رنگ روی سطح به صورت یکنواخت می کند. رنگ آمیزی با اسپری یکی از سه روش اصلی استفاده از رنگ علاوه بر قلم مو و غلطک است و به طور کلی رنگ آمیزی با آن سریع تر و تمیز تر با پوشش یکنواخت انجام می شود.

در این مقاله شما را با ویژگی های اسپری رنگ و یا همان پاشنده دستی و مزایا و معایب اسپری رنگ بیشتر آشنا می کنیم تا با کسب اطلاعات کافی رنگ آمیزی دقیق و سریع تری را انجام دهید.

کاربرد اسپری رنگ

کاربرد اسپری رنگ برای رنگ آمیزی در کارهای مختلف باعث شده تا اسپری رنگ نقش پر رنگ تری به جای قلم موها داشته باشد. ابزار میهن یکی از معتبر ترین فروشگاه اسپری رنگ ، موارد کاربرد اسپری رنگ را به طور کامل شرح داده است:
 
  • اسپری رنگ ها معمولا قابلیت رنگ آمیزی انواع سطوح چوبی ، پلاستیکی ، فلزی و شیشه ای را دارند.
  • این اسپری ها جایگزین مناسبی برای قلم موها می باشد و با استفاده از آن سرعت کار بالا می رود
  • انواع اسپری رنگ ، در کارهای هنری ، صنعتی و حتی طراحی دکور کاربرد دارد
اسپری رنگ دوپلی کالر یکی از برند های تولید کننده بهترین اسپری رنگ می باشد و اسپری هایی با کاربرد ها چند منظوره و گوناگون تولید می کند و با آموزش صحیح نحوه استفاده از اسپری دوپلی کالر می توانید رنگ امیزی عالی روی سطح ایجاد کنید.

مزایای اسپری رنگ برای رنگ آمیزی

مزایای اسپری رنگ برای رنگ آمیزی در حال حاضر بیشتر از معایب استفاده از آن می باشد ، به همین دلیل یکی از گزینه های آسان برای رنگ آمیزی یکدست و یکنواخت استفاده از اسپری رنگ های مختلف است.
مزایا اسپری رنگ برای رنگ آمیزی روی سطح دیوار و سایر سطوح

مزایا اسپری رنگ به شرح ذیل می باشد:

  1. سرعت ، یکی از مزایای مهم اسپری رنگ می باشد. چرا که با استفاده از اسپری رنگ می توانید در مدت زمان بسیار کمی دیوار بزرگی را رنگ آمیزی کنید و در مقایسه با ابزاررنگ های سنتی مانند قلم مو رنگ نقاشی ، که بسیار وقت گیر است از اتلاف وقت شما جلوگیری می کند.
  2. پاشش رنگ با استفاده از اسپری رنگ ، باعث می شود رنگ آمیزی یکنواختی ایجاد شود  زیرا با استفاده از اسپری رنگ ، پاشش رنگ به صورت یکنواخت است و رنگ های تیره و روشن در قسمت های رنگ شده به جا نمی گذارد. البته برای پاشش یکنواخت اسپری رنگ ، باید نحوه استفاده از اسپری رنگ را آموزش دیده باشید.
  3. اسپری رنگ می تواند فضای بسیار بزرگی را با هر بار پاشش اسپری ، رنگ کند و حتما باید در حین اسپری کردن فاصله اسپری رنگ با دیوار را رعایت نمائید .
  4. از دیگر ویژگی های مهم رنگ اسپری این است که نسبت به سایر رنگ ها ، قابلیت خشک شدن سریع را دارد و همین ویژگی از اتلاف وقت کاربر جلوگیری می کند. البته زمان خشک شدن اسپری رنگ نیز با توجه به نوع اسپری رنگ متفاوت است اما به طور کل مدت زمان خشک شدن رنگ اسپری نسبت به رنگ های قوطی کم تر است.
  5. استفاده از اسپری رنگ برای فلز نیز از زنگ زدگی فلزات جلوگیری می کند و جلای بیشتری روی سطح فلز می بخشد. اسپری دوپلی کالر 3028 و اسپری دوپلی کالر 3020 از پرفروش ترین اسپری رنگ فلز هستند که برای رنگ آمیزی انواع سطوح استفاده می شود.
  6. با استفاده از اسپری رنگ دیگر کثیف کاری هایی که با غلطک و یا قلم مو انجام می شد را ندارید و فقط کافیست روزنامه ای روی زمین انداخته تا رنگی که بر اثر پاشش رنگ می ریزد محدوده را کثیف نکند و دیگر نیازی نیست تمام کف خانه را تمیز کنید.
  7. اسپری رنگ می تواند نقاط هایی که به آن دسترسی نیست را  بدون نیاز به قلم مو رنگ آمیزی کند.
  8. در ساختمان ها برای نمای خارجی ساختمان و فضای داخلی ساختمان از اسپری رنگ به دلیل سرعت در کار ، کیفیت رنگ بالا و زمان خشک شدن سریع بسیار استفاده می شود.

به طور کلی اسپری هایی که به صورت قوطی شکل استوانه ای برای رنگ امیزی ساخته شده اند کوچک تر ، سبک تر و سریع تر از یک قلم مو کار رنگ آمیزی را انجام می دهند و این ویژگی باعث می شود رنگ آمیزی برای پروژه های کوچک مانند رنگ آمیزی دیوارهای خانه به صورت دقیق و سریع با پوشش دهی بالا انجام شود. امروزه به دلیل مزایای بسیار زیاد استفاده از اسپری رنگ ،  انواع آن برای رنگ آمیزی فلز ، چوب ، شیشه ، پلاستیک تولید شده اند.

اسپری رنگ های مختلفی با برندهایی متفاوت مانند اسپری رنگ دوپلی کالر ، اسپری رنگ کاسپین و... در بازار به فروش می رسند که از نظر کیفیتی نیز متفاوت اند . البته لازم به ذکر است علاوه بر مزایایی که اسپری رنگ ها دارند , دارای معایب هایی نیز می باشند که در ادامه مطالب به معایب اسپری رنگ برای رنگ آمیزی نیز می پردازیم.

انواع اسپری رنگ و با کیفیت ترین اسپری رنگ در بازار

 

معایب اسپری رنگ برای رنگ آمیزی

معایب اسپری رنگ در مقایسه با مزایا اسپری رنگ بسیار کم است اما برای کسب اطلاعات کافی ابزار میهن نمایندگی فروش اسپری رنگ شما را با معایب اسپری رنگ برای رنگ آمیزی بیشتر آشنا می کند.

معایب اسپری رنگ موارد ذیل می باشد:

  • در مقایسه با رنگ های لاتکس ، اسپری رنگ ها ترکیب رنگ کم تری دارند ، بنابراین انتخاب در تنوع رنگ برای کاربر کمتر است.البته شرکت دوپلی کالر بیشترین تنوع رنگ در تولید اسپری رنگ دارد و با مراجعه به کاتالوگ رنگ اسپری دوپلی کالر ، متنوع ترین رنگ های کاربردی را مشاهده خواهید کرد.

کاتالوگ رنگ اسپری دوپلی کالر برای انتخاب بهتر رنگ

  1. از نظر قیمت اسپری رنگ نسبت به قوطی رنگ ها قیمت بالاتری دارد و برای رنگ آمیزی یک دیوار باید از چند اسپری رنگ استفاده نمود. بنابراین استفاده از اسپره رنگ برای رنگ آمیزی دیوارها مقرون به صرفه نمی باشد.
  2.  اسپری رنگ ها معمولا روغنی هستند ، به همین دلیل اگر به دستتان بپاشد از بین بردن رنگ از روی دستتان کار سختی می شود و باید از محلول های پاک کننده قوی استفاده نمائید.
  3. معمولا اسپری رنگ ها سمی می باشند و بهتر است در حین استفاده از اسپری رنگ ، از یک ماسک تنفسی استفاده نمائید .
شاید برای شما رنگ آمیزی با اسپری رنگ کار ساده و آسانی به نظر بیاید اما اینطور نیست اگر از اسپری رنگ به صورت صحیح استفاده نکنید و فاصله اسپری با دیوار را رعایت نکنید رنگ های پاشیده شده بر روی دیوار ممکن است به صورت یکنواخت در نیاید .
برای رنگ آمیزی با اسپری رنگ باید دستگاه مخصوص اسپری رنگ را به همراه داشته باشید و بدون آن کارتان سخت خواهد شد.
معایب استفاده از اسپری رنگ برای رنگ آمیزی
امروزه شاهد فروش انواع اسپری رنگ در بازار هستیم که هر کدام بر اساس کیفشتان قیمت های متفاوتی دارند اسپری رنگ گلریزان ، اسپری رنگ قیمت مناسب و با کیفیت است و به کسانی که سرعت کار برایشان مهم است پیشنهاد می شود.

نحوه استفاده از اسپری رنگ

چگونه با اسپری رنگ بزنیم؟ این سوال بسیاری از مصرف کنندگان است و نحوه استفاده از اسپری رنگ را نمی دانند با استفاده صحیح اسپری رنگ برای رنگ امیزی ، مدت زمان خشک شدن رنگ اسپری را نیز کاهش دهید. برای رنگ کردن با اسپری روی سطح باید آموزش کامل را دیده باشید ، ما در این مطالب به شما آموزش استفاده از اسپری رنگ را ارائه می دهیم.
  • برای رنگ آمیزی سطوح ابتدا باید به نوع جنس سطوح دقت کنید برای مثال ، قبل از این که اسپری رنگ روی پلاستیک زده شود از اسپری آسترپلاستیک استفاده کنید با استفاده از اسپری آسترپلاستیک رنگی یکدست و زیبا بر روی سطوح پلاستیکی ایجاد می شود. در این جا بهترین اسپری آسترپلاستیک دوپلی کالر را معرفی می کنیم که به عنوان بهترین اسپری رنگ آلمانی شناخته شده و برای کسانی که رنگ آمیزی روی سطوح پلاستیکی دارند گزینه مناسبی می باشد.
  • دومین نکته سطح را از هر گونه کثیفی و آلودگی پاک کنید زیرا کثیفی های به جا مانده کیفیت رنگ را به شدت پایین می آورد.
  • توجه داشته باشید رنگ آمیزی اصول خاص خود را دارد و از رنگ آمیزی های پی در پی و نامنظم اجتناب کنید این کار نه تنها کیفیت رنگ آمیزی را کاهش می دهد بلکه  باعث افزایش زمان خشک شدن رنگ نیز می شود. بنابراین روش سریع خشک شدن رنگ بستگی به نحوه اجرا صحیح استفاده از اسپری رنگ دارد.
  • در مرحله دوم اسپری را به مدت چند ثانیه تکان دهید تا مواد آن به خوبی ترکیب شود سپس با فاصله 15 الی 20 سانتی به صورت افقی و یک لایه رنگ آمیزی نمایید و در مرحله بعدی آن را به صورت عمودی گرفته و عمودی شکل اسپری را روی سطوح پاشش کنید.
پس از اتمام کار اسپری را به صورت معکوس قرار دهید و سه ثانیه پس از آن اسپری کنید اهمیت این کار برای خالی شدن لوله اسپری است .

نحوه استفاده از اسپری رنگ برای رنگ امیزی

گاز داخل اسپری رنگ چیست ؟

رنگ اسپری در واقع ترکیبی از رنگ و گاز پیشران است ؟ شاید برایتان سوال باشد که گاز داخل اسپری رنگ چیست ؟ در پی فرایند ساخت قوطی ها ابتدا با رنگ پر می شوند و سپس با پیشرانه گاز تزریق می شوند. این گاز به عنوان تامین کننده فشار مورد نیاز اسپری مورد استفاده قرار می گیرد. کلروفلوئوروکربن ها پیشرانه انتخابی برای اکثر رنگ های آئروسل است و در سال 1978 به دلیل این که آسیب به لایه اوزون وارد می کند ممنوع شد. بنابراین صنعت تولید کنندگان رنگ اسپری ترکیباتی از هیدروژن و کربن به عنوان جایگزین آن آورد و در دهه 1980 مشخص شد که ممکن است باعث ایجاد آلودگی شود ( بوتان ، پروپان و متان چند نمونه رایج از هیدروکربن ها می باشد) . و اما امروزه بیشتر رنگ آئروسل ها از هیدروفلوئوروکربن ها استفاده می کنند که از هیدروژن ، فلوئور و کربن ساخته شده اند و خطر کمتری برای محیط زیست دارد.
گاز داخل اسپری رنگ چیست ؟
پروپلنت ها به عنوان گاز حامل ، عامل فشار و پاشش کنترل شده در انواع اسپری ها می باشد. از نظر فیزیکی گازهای پیشران به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
  • فاز مایع
در این حالت سیال پیشران با ایجاد فشار به مایع تبدیل می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت با استفاده از اسپری فشار گاز پیشران  جمع شده در بالای قوطی کم می شود و این کاهش فشار در شرایط تعادل گاز و مایع باعث تبخیر مقداری از گاز پیشران مایع شود و افت فشار جبران خواهد شد.
  • گاز فشرده
در این حالت به صورت گاز فشرده در داخل قوطی اسپری وجود دارد و بعد از استفاده اسپری فشار گاز کاهش می یابد و به مرور زمان اسپری کارایی خود را از دست می دهد.
در این حالت چگونه وجود آن داخل اسپری باعث پاشش اسپری رنگ می شود ؟
زمانی که نازل فشار داده می شود ترکیب رنگ و پیشرانه در پاسخ به تغییر ناگهانی فشار که باعث می شود پیشرانه گاز در قوطی منبسط شود و رنگ را از طریق لوله و و نازل به بیرون هدایت کند. لوله اسپری مانند یک نی کار پاشش را انجام می دهد که یک سر آن به دریچه اسپری و انتهای آن نزدیک به قوطی می باشد. پس از عبور رنگ از لوله نازل تحت فشار پیشرانه منبسط می شود و ذرات ریز رنگ به صورت یکنواخت پخش می شود. 

نحوه پاک کردن اسپری رنگ از روی دیوار سنگی

در برخی موارد هنگام رنگ کردن دیوار با اسپری ممکن است اشتباهاتی در رنگ آمیزی رخ دهد و ممکن است برای رنگ آمیزی مجدد نیاز به پاک کردن اسپری رنگ از روی دیوار شوید. برای پاک کردن اسپری رنگ از روی دیوار سنگی چندین روش مختلف وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:
استفاده از تینر به عنوان حلال پاک کننده اسپری رنگ بسیار مناسب است اما برای پاک کردن اسپری رنگ از روی دیوار به وسیله تینر باید زمان زیادی از رنگ آمیزی نگذشته باشد در غیر این صورت امکان پاک شدن رنگ از روی دیوار بسیار کم است.
شما می توانید تینر را روی یک اسفنج ریخته و بر روی دیوار بکشید تا به طور کامل رنگ پاک شود.
اگر تینر برای پاک کردن رنگ تاثیری نداشت می توانید روی سطح دیوار را با سنباده به طور کامل بسابید و از نو کار رنگ آمیزی را انجام دهید.
برای پاک کردن رنگ از روی سطوح فلزی ، سیمانی و بتونی نیز می توانید از یک صابون بر پایه روغن استفاده کنید بدین صورت که دستمال پارچه ای را با کف صابون آغشته کرده و چندین بار روی سطح بکشید تا به طور کامل پاک شود و یا از واکس یا پولیش خودرو برای پاک کردن رنگ اسپری استفاده نمایید.
اسپری رنگ چیست؟
اسپری رنگ در قوطی های فشرده و در انواع مختلف برای رنگ آمیزی سطوح ساخته شده اند.
مزایای استفاده از اسپری رنگ چیست؟
قابلیت رنگ آمیزی در نقاط های غیر قابل دسترس ، افزایش سرعت در رنگ امیزی ، قابلیت خشک شدن سریع
معایب استفاده از اسپری رنگ چیست؟
اسپری رنگ ها قیمت بالاتری دارند و به دلیل جنس روغنی که دارند اغلب سمی می باشند و باید در حین استفاده از ماسک استفاده کرد.
آیا اسپری رنگ ها قابلیت خشک شدن سریع را دارند؟
بله . معمولا اسپری رنگ ها در کمترین زمان ممکن خشک می شوند.
ارسال نظر / پرسش در مورد مزایا و معایب استفاده از اسپری رنگ
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح