صفحه برش چیست؟ + انواع صفحه برش و کاربردهای آن

صفحه های برش همانطور که از اسمش مشخص است برای برش و یا ساییدن سطوح به کار گرفته می شود . صفحه ها به تنهایی هیچ کاربردی ندارند و باید به دستگاه هایی مانند دستگاه فرز ، پروفیل بر و ... متصل شوند تا بتوانند سطوحی را برش و یا سایش دهند . صفحه ها در استفاده های طولانی مدت باید تعویض شوند زیرا زمانی که از صفحه ها به مدت طولانی برای سایش و برش استفاده کنید متوجه کم شدن قطر صفحه خواهید شد به همین دلیل هر چند وقت یکبار پس از استفاده باید یک صفحه برش سالم و نو خریداری کنید .هنگامی که قصد دارید قطعات سخت مانند آهن، بتن، فلز و سنگ را برش دهید، تنها یک برش‌دهنده‌ی دستی کافی نخواهد بود. استفاده از این ابزار راه حل ایده‌آلی برای ایجاد برش‌های باکیفیت در طیف گسترده‌ای از مواد سخت است.
صفحه برش ابزاری برای برش قطعات سخت مانند فلز ، سنگ و اهن می باشد
دراین مقاله سعی شده شما را با انواع صفحه سنگ فرز، کاربرد صفحه برش ، سایز ، ضخامت و جنس صفحه برش بیشتر آشنا کنیم زیرا صفحه ها براساس اندازه ، نوع کاربرد ، ضخامت و جنس به چند دسته تقسیم بندی می شوند وبا توجه به کارایی هایشان طراحی های متفاوتی نیز دارند .
فهرست مطالب
صفحه برش چیست؟
صفحه برش چگونه استفاده می شود؟
اهمیت ضخامت صفحه برش
مواد تشکیل دهنده صفحه سنگ فرز
صفحه سنگ الماسه چیست؟
پیوند صفحه برش چیست؟
فایبرگلاس چیست؟
صفحه برش بر اساس اندازه
انواع صفحه برش
صفحه برش الماسه آهن چیست؟
صفحه استیل بر چیست ؟
تفاوت صفحه استیل بر با صفحه آهن بر چیست
صفحه ساب چیست؟
صفحه برش سنگ چیست؟
صفحه پروفیل بر چیست؟
کاربرد صفحه الماسه چوب
کاربرد صفحه الماسه ام دی اف
صفحه گرانیت بر چیست؟
تیغ گرانیت بر چیست؟
کاربرد صفحه سرامیک بر چیست؟
تیغ سرامیک بر
صفحه بتن بر چیست؟
صفحه سنباده چیست و چه کاربردی دارد؟
مینی فلاپ چیست؟
تفاوت صفحه فلاپ با صفحه سنباده
پد پولیش چیست و چه کاربردی دارد؟
اهمیت جنس صفحه برش
نکات ایمنی هنگام استفاده از صفحه برش
تفاوت صفحه برش سنگ و آهن
برش چیست؟
تفاوت صفحه سرامیک بر و گرانیت بر
علائم روی صفحه برش
صفحه برش آلومنیوم چیست؟
صفحه برش همه کاره چیست؟
نحوه صحیح بستن صفحه سنگ فرز
نحوه تعویض صفحه پروفیل بر

صفحه برش چیست؟

صفحه‌ برش به‌عنوان بخشی از ابزارهایی مانند آسیاب زاویه‌ای برای برش مواد سخت و ضخیم استفاده می‌شود. این صفحه‌های مسطح، نازک و گرد از نظر شکل شبیه به DVD یا دیسک‌های فشرده هستند. صفحه‌های برش می‌توانند چوب، بتن، سنگ و انواع فلزات مانند آهن و فولاد را برش دهند. صفحات فرز در سایز های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که مینی فرز نیز جزو انواع این صفحات است.

صفحه برش چیست ؟ صفحه برش ابزاری برای برش قطعات سخت مانند فلز ، فولاد ، آهن می باشد

صفحه برش چگونه استفاده می شود؟

صفحه برش قبل از استفاده، به‌سادگی روی یک آسیاب زاویه‌ای یا یک دستگاه برش ثابت نصب می‌شوند. صفحه‌ها معمولاً هزاران بار در دقیقه می‌چرخند و به همین دلیل می‌توانند سرعت و کارایی عمل برش را افزایش دهند.در استفاده از صفحه‌های برش باید دقت داشته باشید که این صفحه‌ها اصطکاک زیادی ایجاد می‌کنند که منجر به تشکیل دماهای بالا در نقطه‌ی برش می‌شود. اگر یک فرد غیر حرفه‌ای برش را انجام دهد، ممکن است باعث تاب‌برداشتن یا بدشکل‌شدن قطعه در هنگام برش شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که فرایند برش را با دقت انجام دهید.

همچنین، استراحت‌های کوتاه هنگام برش می‌تواند از گرم‌ شدن سریع قطعه جلوگیری کند.

صفحه برش چگونه استفاده می شود ؟ این صفحات با هزاران بار دور دقیقه کار برش را با سرعت بالا انجام میدهند

اهمیت ضخامت صفحه برش

برای تشخیص صفحه سنگ فرز تشخیص ضخامت صفحه برش یکی از مهم ترین عوامل موجود می باشد که در ایجاد برش‌های دقیق و مناسب نقش مهمی دارد. قاعده‌ی کلی این است که هرچه این صفحه نازک‌ تر باشد، می‌توانید فرایند برش را سریع تر و دقیق‌ تر انجام دهید. اگر از صفحه‌های نازک‌ تر استفاده کنید، می‌توانید مطمئن باشید که دمای نقطه‌ی برش کم‌تر خواهد بود و جرقه‌های کم‌تری تولید می‌شود.

طی سال‌های گذشته، ضخامت استاندارد صفحه‌ سنگ برش معمولا 3 میلی‌متر بود. زیرا برای حفظ الزامات ایمنی و ایجاد یک برش کارآمد، صفحه ها  باید به اندازه‌ی کافی ضخیم باشد. امروزه، با پیشرفت فناوری، ضخامت صفحه‌های برش به‌ طور پیوسته از 3 میلی‌متر به حدود 1 میلی‌متر کاهش یافته است.

اهمیت ضخامت صفحه برش برای ایجاد برش دقیق

مواد تشکیل دهنده صفحه سنگ فرز

صفحه‌های برش معمولاً از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود از جمله مهم ترین مواد اولیه تولید صفحه سنگ برش می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  •   دانه‌هایی که عمل برش را انجام می‌دهند.
  •  پیوندهایی که دانه‌ها را در جای خود نگه می‌دارند.
  •     فایبرگلاسی که صفحه را تقویت می‌کند.

دانه‌های صفحه برش ذراتی هستند که عمل برش را انجام می دهند. این دانه‌ها انواع مختلفی دارند. انواع رایج دانه‌های درون صفحه برش شامل سرامیک اکسید آلومینیوم، اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم، اکسید آلومینیوم و کاربید سیلیکون است که مواد تشکیل دهنده صفحه سنگ فرز را تشکیل می دهند.

مواد تشکیل دهنده صفحه برش دانه هایی هستند از جنس اکسید الومینیوم ، کاربید سیلیکون

سرامیک اکسید آلومینیوم: آلومینیوم سرامیکی در برش قطعاتی مانند فولاد، فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و فولاد زرهی عملکرد فوق العاده‌ای دارد. در صورت استفاده و نگهداری مناسب، طول عمر بالایی دارد و نتیجه‌ی بسیار خوبی در برش ارائه می‌دهد.

اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم: اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم برش بهتری را برای فولاد، آهن و سایر فلزات فراهم می‌کند و برای برش ریل و سایر کاربردهای سنگین ایده‌آل است. فرایند برش با صفحه برش‌ حاوی این نوع دانه بسیار سریع است. همچنین عمر طولانی دارد و فشار‌های شدید را تحمل می‌کند.

اکسید آلومینیوم: اکسید آلومینیوم یکی از رایج‌ترین دانه‌های ساینده است. سرعت برش اولیه‌ی بالایی دارد و برش یکنواختی را برای فولاد و سایر فلزات فراهم می‌کند.

کاربید سیلیکون: کاربید سیلیکون یک دانه‌ی بسیار سخت است که برش‌های بسیار تیز و سریع ایجاد می‌کند. اما شکننده است و به سختی دانه‌های دیگر نیست.

صفحه سنگ الماسه چیست؟

سنگ الماسه از جمله سنگ هایی است که برای سایش و یکدست نمودن انواع فلزات با سختی بالا و سایش الماس و شیشه استفاده می شود. معمولا این سنگ ها در ضخامت ها و قطرهای مختلفی ساخته می شوند.  این سنگ ها معمولا در رنگ های سبز و و یا مشکی موجود هستند. انواع صفحه سنگ رومیزی در انواع برندهای مختلف در بازار موجود می باشد.

سنگ سنباده دو طرفه یکی از ابزاارهایی است که معمولا در کارگاه های آهنگری و نجاری مورد استفاده قرار می گیرد. صفحه سنگ فرز الماس به صورت رومیزی است و هر دو طرف آن دارای سنگ سنباده با درجه سختی متفاوت از یکدگیر قرار می گیرد و برای سنگ زنی و پرداخت کاری بسیار مناسب است. استفاده از صفحه سنگ الماس به علت رومیزی بودن بسیار آسان است و برای سنگ زنی و پرداخت کاری از این ابزار استفاده می شود.

پیوند صفحه برش چیست؟

پیوند صفحه برش ماده‌ای است که دانه‌های ساینده را در جای خود نگه می‌دارد. درجه‌ی سختی یک صفحه معمولاً بر روی آن درج شده است. درجه نشان‌ دهنده‌ی سختی خود دانه‌های ساینده نیست، بلکه نشان‌دهنده‌ی سختی پیوندی است که آن‌ها را در جای خود نگه می دارد.

به‌ طور کلی، در شرایط یکسان، هرچه اتصال دانه‌های یک صفحه سخت‌ تر باشد به این معناست که صفحه طول عمر بیشتری خواهد داشت. البته، دانه‌هایی با اتصال نرم‌ تر مزایای به‌خصوصی دارند. برای مثال، در پیوندهای نرم دانه‌ها سریع‌تر می‌ریزند تا برش سریع‌تری ایجاد کنند. در حالی که اگر اتصال دانه‌ها محکم‌ تر باشد، ممکن است دانه‌ها را پس از فرسوده‌ شدن در جای خود باقی بمانند.

یکی از پیوندهایی که معمولاً برای اتصال دانه‌های ساینده در این صفحه ها استفاده می‌شود رزینوئید است. پیوندهای رزینوئیدی حاوی ترکیبات آلی هستند. آن‌ها نسبت به سایر انواع پیوندها مقاومت ضربه‌ای بهتری دارند و می‌توانند در سرعت‌های بالا مقاومت کنند.. پیوندهای رزینی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و گرما دارند.

فایبرگلاس چیست؟

صفحه‌های برش حاوی فایبرگلاس هستند که باعث تقویت عملکرد آن می‌شود. استفاده از یک لایه فایبرگلاس در ساختار این صفحه ها ، باعث بالارفتن سرعت برش و در عین حال کاهش احتمال تاب‌برداشتن قطعه‌ی در حال برش می‌شود. تقویت‌کننده‌ های دوگانه و سه‌گانه از چندین لایه‌ی فایبرگلاس برای ارائه پشتیبانی بیش تر در برش‌های صنعتی با لرزش بالا استفاده می‌شوند.

فایبرگلاس چیست؟ استفاده از یک لایه فایبرگلاس باعث افزایش سرعت صفحه برش می شود

صفحه برش بر اساس اندازه

صفحه های برش بر اساس اندازه معمولا در چندین سایز صفحه برش 115 میلی متری ، صفحه برش 125 میلی متری ، صفحه برش 180 میلی متری ، صفحه برش 210 میلی متری ، صفحه برش230  میلی متری، صفحه برش250 میلی متری ، صفحه برش300 میلی متری ، صفحه برش 350 میلی متری تولید می شوند . اما پر فروش ترین سایز صفحه برش در بازار 115 ، 180 و 230 میلیمتر است البته سایزهایی مانند 300 و 350 نیز در دستگاه هایی مانند پروفیل بر کاربرد دارد .

صفحه برش بر اساس اندازه معمولا در چند سایز مختلف تولید می شوند

انواع صفحه برش

صفحه برش بر اساس کاربرد و جنس قطعاتی که می‌تواند برش دهد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. برای مثال انواع صفحه برش چوب ، اهن و صفحه برش بتن ، صفحه برش آلومینیوم و .. با یکدیگر مفاوتند. همه این صفحه ها نمی توانند هر سطحی را برش دهند به همین دلیل باید در مورد انواع صفحه فرز و کاربرد هر کدام از آن ها آشنا شوید تا بتوانید انتخاب مناسبی برای خرید داشته باشید. هر کدام از موارد زیر دارای انواع صفحه برش مینی فرز نیز می باشد.

انواع صفحه برش به چند بخش تقسیم بندی می شود:

انواع صفحه برش و کاربرد آن در صنایع مهتلف برای برش قطعات

صفحه برش الماسه آهن چیست؟

وقتی صحبت از برش سخت‌ ترین فلزات مانند فولاد و آهن به میان می‌آید، به صفحه ای نیاز دارید که نرخ برش بالایی را برای حداکثر بهره‌ وری ارائه دهد. صفحه برش آهن معمولاً دارای دانه‌های سرامیکی است که از ساختار اتصال کریستالی استفاده می‌کنند.این ساختار دارای میلیون‌ها نقطه‌ی شکست است که با سرعت بیشتری نسبت به سایر انواع دانه‌ها تیز می‌شوند. در نتیجه، سرعت برش بیشتر خواهد شد و اصطکاک حاصل از فشار کم‌تر می‌شود. برش لوله با سنگ فرز انجام می شود که معمولا از صفحه برش آهن برای این کار استفاده می شود.

مصرفی ترین نوع این صفحه در سایزهای 115 ، 180 و 230 موجودند .

صفحه برش آهن چیست ؟ صفحه برش آهن دارای دانه های سرامیکی از ساختار اتصال کریستالی است که برای برش مواد سخت استفاده می شود

کاربرد صفحه آهن بر چیست ؟ صفحه های آهن قطرهای متوسطی دارند و برای برش مواد های نرم ترنیز مانند آلومینیوم استفاده می شوند.

بیشتر بدانید : صفحه برش آهن بر

صفحه استیل بر چیست ؟

مهم‌ترین نکته‌ای که برای انتخاب صفحه استیل‌ بر باید در نظر بگیرید ضخامت صفحه است. هنگام برش‌ دادن قطعات نازک مانند استیل یا میله‌های با قطر کم، یک صفحه برش بسیار نازک (معمولاً ضخامت ۱ میلی‌تر) بهترین نتیجه را ارائه می‌کند. صفحه استیل بر مواد کم‌ تری را در هر بار برش حذف می‌کند تا برشی سریع‌تر و تمیزتر ایجاد کند.این صفحه اصطکاک و گرمای کم‌تری تولید می‌کند و احتمال تغییر رنگ سطح قطعه را کاهش می‌دهد. 

صفحه استیل بر چیست ؟ صفحه برش استیل برای برش قطعات نازک تر مناسب است و از نظر ضخامت دارای سه سایز می باشد

همچنین از نظر ضخامت دارای 3 سایز یک میلیمتری و دو میلیمتری وسه میلی متری می باشند  و برای برش قطعه های استیل کاربرد دارند . صفحه استیل بر یک میلیمتری برای برش با قطر کم استفاده می شود و سایز دو میلیمتری برای برش قطعات با قطرهای بالا استفاده می شود وهمینطور سایز 3 میل برای برش صفحات با قطر بالاتر استفاده میشود.
بیشتر بدانید : صفحه برش استیل بر

تفاوت صفحه استیل بر با صفحه آهن بر چیست

صفحه استیل بر بر خلاف صفحه آهن بر ، کاملا از نظر ظاهری تخت و صاف است و برآمدگی وسط صفحه را ندارد .همچنین قیمت صفحه استیل بر ، با توجه به کیفیت های مختلفی که دارند ، متفاوت است و فروش انواع صفحه برش با توجه به نیاز و کاربرد مشتریان انجام میشود.

تفاوت صفحه استیل بر با صفحه آهن بر از نظر شکل ظاهری

صفحه ساب چیست؟

صفحه‌ ساب یک ابزار اساسی است که به شما کمک می‌کند تا هر ماده‌ای را از طریق اصطکاک زبر کنید یا سنباده بزنید. طراحی، شکل و ترکیبات استفاده‌شده در انواع صفحه ساب با توجه به کاربرد آن متفاوت است. صفحه ساب استیل و صفحه ساب آهن از انواع صفحه ساب هستند.

صفحه ساب ابزاری برای صاف کردن انواع سطوح ، سایش وپلیسه گیری استفاده می شود

کاربرد صفحه ساب چیست ؟

صفحه ساب برای صاف کردن انواع سطوح ، سایش ، پلیسه گیری و ... مورد استفاده قرار می گیرد . صفحه ساب به دلیل این که عمل سایش را انجام می دهد با مقایسه با صفحه های دیگر از ضخامت بیشتری برخوردار است .

بیشتر بدانید : صفحه ساب

صفحه برش سنگ چیست؟

صفحه برش سنگ در ایجاد برش‌های سریع در بتن، آجر و بلوک استفاده می‌شود. در ساختار صفحه برش سنگ از دانه‌های سیلیکون کاربید با اتصال نرم استفاده شده است. صفحه برش سنگ معمولاً ضخامت کمی دارد و برای ایجاد برش‌های صاف در مصارف سنگ‌ تراشی استفاده می‌شود.این صفحه‌ها طراحی بادوامی دارند که با 2 ورقه فایبرگلاس برای افزایش استحکام چرخ ساخته شده‌اند تا احتمال شکستگی صفحه هنگام برش را کاهش دهند.

صفحه برش سنگ در ایجاد برش سریع سنگ ، بتن ، آجر و بلوک استفاده می شود

این صفحه از نظرق طر در مقایسه با صفحه آهن بر یکسان هستند و دارای سایز 115 ، 180 و 230 میلیمتری می باشند. صفحه سنگ بر همانطور که از اسمش مشخص است برای برش دادن سنگ ها استفاده می شود و می توان گفت کاربرد صفحه سنگ بر ، برش انواع سنگ ها است ضخامت صفحه سنگبر نسبت به صفحه استیل بر بیشتر است اما از صفحه های ساب و سایش از ضخامت کم تری برخوردار می باشد.

بیشتر بدانید : صفحه برش سنگ بر

صفحه پروفیل بر چیست؟

صفحه های پروفیل بر همانطور که قبلا هم ذکر شد نسبت به صفحه های دستگاه های دیگر مانند فرز از سایز بزرگتری برخوردار است و دارای سایز 300 و 355 میلیمتر می باشد و این تنها تفاوت صفحه پروفیل بر با صفحه های دیگر است .

صفحه های پروفیل بر در دو نوع اهن بر و استیل بر تولید و به بازار عرضه میشوند .

صفحه پروفیل بر از سایز بزرگتری نسبت به سایر صفحه های برش بزرگتر است

بیشتر بدانید : صفحه پروفیل بر

کاربرد صفحه الماسه چوب

در دنیای کنونی معمولا بریدن چوب با سنگ فرز انجام می شود و سنگ فرز چوب بر در سایزهایی مانند 250 ، 300 ،350 میلیمتر در بازار موجودند که امکان نصب بر روی ابزارهایی مانند اره گردبر و اره فارسی بر دارد و برای برش چوب بسیار مناسب و پرکاربرد می باشد . معمولا نجارها به دلیل استفاده زیاد از اره های گردبر و فارسی بر از صفحه سنگ چوب بر بسیار استفاده می کنند و می توان گفت فروش صفحه الماسه چوب در بازار به دلیل استفاده زیاد رو به افزایش است زیرا برش چوب با سنگ فرز بسیارراحت و آسان است. برخی از کارهای نجاری به کمک برش چوب با مینی فرز نیز انجام می شود که ابعاد کوچکتری دارد. در واقع می توان گفت که بهترین صفحه برش چوب دستگاهی است که با توجه به نیاز و کاربری شما باشد.

صفحه الماسه چوب با استفاده از اره های گردبر و اره فارسی بر عمل برشکاری را انجام می دهد

کاربرد صفحه الماسه ام دی اف

صفحه الماسه ام دی اف ، از نظر ظاهری با مقایسه با صفحه الماسه چوب بسیار مشابه یکدیگرند اما برش ام دی اف با سنگ فرز مخصوص انجام می شود که تیغه آن متفاوت است . صفحه الماسه ام دی اف در سایزهای 250 ، 300 ، 350 می باشد و از نظر جنس همانند صفحه چوب می باشد . اما تفاوت صفحه الماسه ام دی اف با صفحه الماسه چوب چه می تواند باشد که این دو را از یکدیگر مجزا کرده است ؟ با تمام شباهت های این دو محصول تعداد دندانه های صفحه الماسه ام دی اف از صفحه الماسه چوب بیشتر است و می تواند برش ظریف تری را روی قطعه ایجاد کند. صفحه برش ام دی اف مینی فرز نیز از جمله صفحات کاربردی برای برش انواع ام دی اف است که بر روی مینی فرزها قرار می گیرد.

ٌفحه الماسه ام دی اف مناسب برای برش ام دی اف در سایزهای 250 ، 300 ، 350 می باشد

صفحه گرانیت بر چیست؟

گرانیت نوعی سنگ بسیار متراکم، سخت و بادوام است. برای برش گرانیت از انواع مختلف صفحه برش استفاده می‌شود.

کاربرد صفحه گرانیت بر چیست ؟

صفحه گرانیت بر ، نسبت به صفحه های دیگر از یک طراحی ویژه ای برخوردار است و جنس آن از با کیفیت ترین آلیاژسیگمنت می باشد تا به وسیله شیارهایی که دارد علاوه بر سایش گرانیت بتواند ضربه هایی نیز به آن وارد کند با استفاده از صفحه گرانیت ، گرانیت به  خوبی برش داده می شود .  صفحه های گرانیت بر را می توان بر روی دستگاه فرز نیز نصب نمود و در سایزهای 115 ، 180 و 230 میلیمتری در بازار به فروش می رسند.

صفحه گرانیت از آلیاژ سیگمنت ساخته شده که سنگ های گرانیت را با سرعت بالا برش می دهد

تیغ گرانیت بر چیست؟

اره‌ی دایره‌ای با تیغهی الماس را می‌توان بر روی اکثر انواع گرانیت استفاده کرد. اره‌ی مدور بهترین گزینه برای برش کاشی‌های گرانیتی است که کم‌ترین میزان گرد و غبار را هنگام برش ایجاد می‌کند. شاید برایتان سوال باشد که سیگمنت چیست؟ و چه کاربردی در صنعت سنگبری دارد؟  سیگمنت در واقع ابزاری است برای برش انواع سنگ هایی مانند سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ تراورتن و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد صفحه سرامیک بر چیست؟

دیسک سرامیک بر و دیسک گرانیت بر هردو به عنوان ابزارآلات برشی به کار برده می شوند و مانند دیسک گرانیت بر در سایزهای مختلفی به فروش می رسند و امکان نصب بر روی ابزارآلات فرز را دارند. با استفاده از صفحه سرامیک بر با کیفیت ، از شکستن و لب پر شدن سرامیک و کاشی ها جلوگیری می شود و سرامیک را با دقت بالایی برش می دهد.

صفحه سرامیک بر یک ابزار برشی برای سرامیک و کاشی های می باشدکه از لب پر شدن سرامیک جلوگیری میکند

تیغ سرامیک بر

بهترین تیغه سرامیک بر برای استفاده با آسیاب زاویه‌ ای هنگام برش کاشی و سرامیک، تیغه‌ ای با نوک الماسی و لبه صاف و بدون هیچ بریدگی یا دندانه‌ ای است. در حالی که تیغه سرامیک‌ بر دارای بریدگی برای برش چینی و تیغه‌های دندانه‌ دار اغلب برای برش سنگ‌های طبیعی مناسب هستند. انواع تیغه مینی فرز ها نیز با یکدیگر متفاوتند.

صفحه بتن بر چیست؟

صفحه‌ بتن بر الماسی معمولاً بهترین انتخاب برای ایجاد برش‌های تمیز و حرفه‌ ای در بتن هستند. الماس‌هایی که روی هر بخش از سطح صفحه‌ ساب بتن دیده می‌شوند، عمل برش را انجام می‌دهند. همچنان که الماس‌های سطح در اثر استفاده کدر می‌شوند، صفحه شروع به ریزش می‌کند تا کریستال‌های الماس فرسوده را آزاد کند و الماس‌های جدید و تیز موجود در صفحه در معرض دید قرار بگیرند. با استفاده از صفحه برش بتن مینی فرز می توان انواع برش کاری الماسی را بر روی سطوح بتنی انجام داد و تنها تفاوت آن در اندازه آن می باشد.

صفحه بتن بر بهترین گزینه برای ایجاد برش تمیز و حرفه ای در بتن است

صفحه سنباده چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه سنباده صفحه‌ای است که در دستگاه‌های سنباده‌ زنی و برای سنباده‌ کردن لبه‌های برش استفاده می‌شود. صفحه‌های سنباده از ترکیبات ساینده تشکیل شده‌اند.

صفحه‌ سنباده معمولاً با مواد کامپوزیت ساخته می‌شود. این مواد شامل ذرات درشت است که به‌هم متصل شده‌اند و یک شکل جامد و دایره‌ای تشکیل می‌دهند.

صفحه سنباده برای سنباده کردن لبه های برش استفاده می شود

کاربرد صفحه سنباده

صفحه های سنباده که در مش ها متفاوتی وجود دارند با بزرگ تر شدن عدد مش آن ها ذرات ریزتر و در کل نرم تر می شوند و امکان نصب روی ابزارآلاتی مانند فرز و مینی فرز را دارد کاربرد صفحه سنباده می تواند برای سنباده کاری روی سطوح مختلف باشد. سنباده ها با توجه به سطح مورد نظر متفاوت انتخاب می شوند ، برای مثال سنباده چوب با آهن متفاوت است؛ از جمله مهم ترین تفاوت سنباده چوب و آهن می توان به تفاوت در میزان زبری این سنباده ها نسبت به یکدیگر اشاره نمود.

مینی فلاپ چیست؟

سوالی که معمولا پرسیده می شود این است که ابزار صاف كردن فلزات چیست ؟  می توان گفت وسیله ای به نام فلاپ یا مینی فلاپ ،  یک نوع صفحه ای است که از چندین سنباده تشکیل شده که به صورت مورب روی یکدیگر قرار می گیرند . مینی فلاپ ها قابلیت نصب بر روی دستگاه های فرز و مینی فرز را دارند و در مش ها و سایزهای متفاوتی به فروش می رسند و می توانند به راحتی سنباده کاری روی قطعه را انجام دهند.
مینی فلاپ یک نوع صفحه ساخته شده از چندین سنباده به صورت مورب بر روییکدیگر است

تفاوت صفحه فلاپ با صفحه سنباده

آیا تفاوت صفحه فلاپ با صفحه سنباده را می دانید؟ صفحه فلاپ صفحه ساینده‌ای است که از صفحه سنباده‌های کوچک، که روی هم قرار گرفته‌اند و به شکل یک صفحه ساخته شده است. صفحه‌های فلاپ هنگام استفاده کارآمدتر از صفحه‌ی سنباده معمولی هستند. زیرا صفحه فلاپ از لبه‌ی بیرونی سایش را انجام می‌دهد و سایش را به‌طور مساوی در کل صفحه توزیع می‌کند.

بر خلاف صفحه سنباده معمولی، که پس از فرسوده‌ شدن حتی قسمت کوچکی از آن باید دور انداخته شود، طول هر فلاپ را می‌توان قبل از نیاز به تعویض صفحه فلاپ به‌ طور کامل استفاده کرد.

تفاوت صفحه فلاپ با صفحه سنباده معمولی

پد پولیش چیست و چه کاربردی دارد؟

پد پولیش صفحه ایست که در اندازه های مختلفی وجود دارند و با الیافی مثل پشم  ، پوست بره پوشانده شده اند . کاربرد پد پولیش چیست ؟ از پد پولیش برای پولیش کردن خودرو و یا هر وسیله دیگری استفاده می شود و برخی از این مدل پد پولیش ها باید بر روی صفحه پشتیبان سوار شوند و برخی دیگر نیاز به صفحه پشتیبان ندارند.

پد پولیش صفحه ای است که برای پولیش کردن خودرو و لوازم های دیگر استفاده می شود

اهمیت جنس صفحه برش

جنس صفحه برش برای کار بسیار حائز اهمیت است و با توجه به کاربردی که دارند دارای جنس هاس متفاوتی می باشند. برای خرید ، به کیفیت صفحه دقت داشته باشید چرا که صفحه ها  باید از جنس قطعه سخت تر باشد تا بتواند به راحتی قطعه مورد نظر را برش داده و یا بسابد .

نکات ایمنی هنگام استفاده از صفحه برش

بیش‌تر حوادث هنگام استفاده از آسیاب زاویه‌ ای و صفحه‌ها به دلیل استفاده‌ی نادرست از این محصولات رخ می‌دهد. به همین دلیل، باید قبل ازبه‌ کاربردن ابزار برش و سایش نحوه‌ی صحیح استفاده از آن‌ها را بیاموزید. همچنین به نکات ایمنی زیر دقت داشته باشید:

  • صفحه‌ها را در محیط خشک و تحت آب و هوای کنترل‌ شده نگهداری کنید.
  •  از تجهیزات ایمنی و حفاظتی مناسب هنگام کار با دستگاه و صفحه استفاده کنید.
  • پیش از استفاده به اخطارها و نمادهای حک‌ شده بر روی صفحه دقت کنید.
  • همیشه پیش از شروع فرایند برش ، صفحه را بازرسی کنید.
  • در صورت شکستگی یا وجود ترک آن را استفاده نکنید و دور بیاندازید.

نکات ایمنی که در هنگام استفاده از صفحه برش باید رعایت شود

در فرایند ایجاد برش در قطعات سخت مانند قطعات فلزی، بتنی و سنگی، انتخاب صفحه برش متناسب با جنس هر قطعه بسیار اهمیت دارد. اگر ازصفحه مناسب برای برش استفاده کنید، به نتیجه‌ ای مطلوب‌ تر دست خواهید یافت. توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب صفحه مورد نظرتان حتماً درباره‌ی انواع موجود صفحه برش در بازار و کاربردهای آن مطالعه کنید.

تفاوت صفحه برش سنگ و آهن

روش تشخیص صفحه برش سنگ و آهن به شرح ذیل می باشد:

  1. یکی از مهم ترین فرق صفحه برش آهن و سنگ در اندازه ضخامت صفحه برش ها می باشد. اگر به ضخامت صفحه برش آهن دقت کرده باشید مشاهده خواهید نمود که صفحه برش آهن در سایز 180 میلی متری ساخته می شوند ، اما صفحه برش سنگ ضخامتی به اندازه 230 میلی متر دارد. 
  2. جنس ساختار مواد اولیه صفحه برش آهن با صفحه برش سنگ متفاوت است. صفحه برش آهن از دانه های سرامیکی ساخته شده که از ساختار اتصال کریستالی استفاده می کنند و جنس متفاوتی با ساختار مواد اولیه صفحه سنگ دارد. صفحه برش سنگ بر خلاف صفحه برش آهن ، از دانه های سیلیکون کاربید با اتصال نرم استفاده شده و برای سنگ تراشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. در صفحه برش سنگ از یک روکش فایبرگلاس استفاده می شود که این روکش باعث افزایش سرعت برش می شود و جرقه کم تری را تولید می کند در صورتی که در صفحه برش آهن از روکش فایبر گلاس استفاده نمی شود.

روش تشخیص تفاوت صفحه برش آهن و صفحه برش سنگ

برش چیست؟

برش چیست؟ همان طور که بیان شد صفحات برش انواع مختلفی دارد؛ صفحه سنگ فرز فیبری نوعی از سنگ فرز می باشد که دارای کیفیت بالا است. در ادامه به بررسی مزیت ها و معایب صفحه سنگ فرز فیبری می پردازیم.

از جمله مهم ترین مزیت های صفحه سنگ فرز فیبری می توان به موارد  زیر اشاره نمود.

  •    وجود سرعت زیاد در زمان انجام کار.
  •    مناسب برای استفاده در کارهای ظریف.
  • ایجاد  لبه زنی و یا لبه گیری های بهتر بر روی کار
  • سبب از بین بردن اکسید شدن و یا زنگ زدگی می شود.

مهم ترین معایب صفحه سنگ فرز فیبری به شرح زیر است.

  • ممکن است در حین کار صفحه سنگ دچار تاب برداشتن شود
  • ایجاد جرقه های بسیار
  • ایجاد گرما و حرارت زیاد
  • امکان شکستگی وجود دارد

تفاوت صفحه سرامیک بر و گرانیت بر

مهم ترین فرق صفحه گرانیت بر با سرامیک بر در میزان سختی موجود در صفحات می باشد و دیسک سرامیک بر و گرانیت بر در میزان سختی موجود در آن هاست. اما در ادامه به مهم ترین تفاوت های این صفحات می پردازیم.

  • قطر دیسک

در خصوص قطر دیسک باید گفت که این دیسک ها انواع مختلفی دارند که قطر هر دو نوع صفحه سرامیک و گرانیت متفاوت است. در دیسک گرانیت هر چقدر قطر پایین تر باشد ظرافت برش کاری آن بیش تر می شود.

  • تفاوت در شیارها

وجود شیارهای متفاوت بر روی دیسک های گرانیت و سرامیک سبب بروز تفاوت های آن ها شده است. معمولا شیارهای موجود بر روی صفحه سرامیک کم تر است و شیارهای موجود بر روی دیسک گرانیت بیش تر است و کیفیت برش دیسک های گرانیتی بیشتر از دیسک های سرامیک می باشد.

  • تفاوت در مقاومت حین کار

مقاومت هر کدام از صفحه دیسک های گرانیت و سرامیک در حین کار با یکدیگر متفاوت است.

  • تفاوت در تحمل سرعت بالا در حین کار

محدوده سرعتی هر دو صفحه گرانیت بر و سرامیک بر یکسان است اما معمولا محدوده سرعتی که صفحه گرانیت بر دارد متفاوت است.

علائم روی صفحه برش

یکی از نکات مهم در هنگام خرید صفحه برش دقت به علائم روی صفحه سنگ فرز می باشد که این علائم روی صفحه دارای معانی خاصی است ؛ در ادامه به بررسی و تشریح هر کدام از این علائم می پردازیم معمولا بر روی هر صفحه برشی موارد زیر موجود است.

  • کشور سازنده
  • نوع صفحه
  • تاریخ تولید و انقضا
  • قطر
  • حداکثر سرعت ( معمولا حداکثر سرعت صفحه برش را به کمک نوار افقی صفحه برش نمایش می دهد که رنگ آبی به معنی 100 متر بر ثانیه  و قرمز بیان گر 80 متر بر ثانیه می باشد.

علائم روی صفحه برش جهت انتخاب دقیق صفحه برش برای برشکاری

صفحه برش آلومنیوم چیست؟

این نوع از صفحات دارای کیفتی مطلوب و برای برش انواع آلومنیوم و تمامی سطوح های غیر فلزی نیز کاربرد دارد. صفحه برش آلومنیوم معمولا از نوع صفحات فیبری هستند و معمولا در بسته بندی های چند تعدادی یا به صورت تکی نیز به فروش می رسند ؛ صفحه برش آلومنیوم انواع مختلفی دارد که برای انواع سایز فرز کاربرد دارد. معمولا برخی از کارهای برش آلومنیوم با مینی فرز نیز انجام می شود. این نوع از صفحه برش آلومنیوم مینی فرز دارای همان کیفیت برش کاری است اما تنها تفاوت آن در قطر صفحه مینی فرز می باشد که ابعاد کوچک تری را پوشش می دهد.

صفحه برش همه کاره چیست؟

صفحه برش همه کاره مینی فرز ، یکی از صفحات برشی است که برای بیش تر سطوح مورد استفاده است به همین علت به آن صفحه برش همه کاره گفته می شود. از این صفحه همه کاره مینی فرز برای سطوحی مانند فلز ، چوب ، پلاستیک ، آهن ، آجر ، شیشه و... استفاده می شود. معمولا با سرعت بسیار بالا می‌چرخند و برای انجام کارهایی مانند برش و پرداخت مورد استفاده قرار می گیرند. صفحه الماسه مینی فرز با توجه به برند و نوع و مدل و تنظیماتی که انتخاب می‌کنید، معمولا دارای سرعت ۲۸۰۰ دور در دقیقه تا ۱۲۰۰۰ دور در یک دقیقه نیز می باشد. صفحه مینی فرز همه کاره یکی از پر کاربرد ترین نوع ابزارالات موجود در بازار می باشد که علت آن سرعت و کارایی بالای این محصول است ؛ نوع دیگری از صفحات برش همه کاره  صفحه شیشه بر مینی فرز می باشد که مناسب برای برش روی سطوح شیشه ای است. از این ابزار به عنوان صفحه برش پلاستیک نیز استفاده می شود.

نحوه صحیح بستن صفحه سنگ فرز

یکی دیگر از چالش های موجود در خصوص صفحات برش این است که نحوه بستن صفحه برش چوب چگونه است؟ در پاسخ باید گفت که این کار در عین سادگی خطرناک نیز می باشد پس در هنگام تعویض صفحه ها حتما دقت لازم را داشته باشید. در ادامه به بررسی دقیق آن می پردازیم. برای باز نمودن صفحه فرز باید موارد زیر را انجام دهید.

  1. در ابتدا باید فرز را خاموش نموده و از برق بکشید
  2. دکمه نگهدارنده یا اسپیندل که معمولا در بالای فرز موجود است را نگهدارید و صفحه را بچرخانید.
  3. سعی کنید همچنان که دکمه نگهدارنده را فشار می دهید همزمان نیز آچار را روی دو سوراخی مهره قرار داده تا کاملا روی مهره قفل شود؛ سپس آن را جهت مخالف عقربه های ساعت بچرخانید.
  4. پس از شل شدن پیچ می توانید آن را با دست باز کنید و صفحه مورد نظر را بردارید.

نحوه صحیح بستن صفحه فرز به شرح زیر است

  • برای بستن سنگ فرز باید مراحل را برعکس طی کنیم پس در ابتدا باید صفحه جدید را روی فرز قرار دهیم.
  • در مرحله ی بعد دکمه نگهدارنده را فشار داده و مهره را روی پیچ قرار دهید و به کمک آچار بچرخانید.
  • پس از محکم شدن برای اطمینان خاطر آن را مجدد چک کنید و سپس می توانید از ان استفاده نمایید.

نحوه تعویض صفحه پروفیل بر

برای تعویض صفحه پروفیل بر نکات مهمی وجود دارد که بهتر است هنگام کار با آن رعایت کنید. در ادامه به نحوه تعویض صفحه پروفیل بر می پردازیم.

  1. بهتر است ابتدا دستگاه را در موقعیت مناسبی قرار دهید تا برای تعویض صفحه برش آماده باشد.
  2. در مرحله ی بعدی ضامن تعبیه شده درکنار پروفیل بر را ازاد نموده و سپس پیچ روی دستگاه برش را با کمک دست باز کنید.
  3. در مرحله ی بعدی پس از آن که پیچ شل شد با استفاده از آچار مخصوص پیچ صفحه برش پروفیل را بپرخانید تا باز شود.
  4. در این مرحله صفحه قبلی را به سمت پیچی که باز نمودید بیرون کشیده و سپس صفحه جدید را درون آن قرار داده. پیچ را ابتدا با دست و سپس به کمک آچار محکم نمایید.
  5. پس از تست می توانید پروفیل بر را روشن نمایید و استفاده کنید.
صفحه برش چیست؟
صفحه برش ابزاریست که با استفاده از دستگاه های برش انواع فولاد ، الومینیوم ، فلز ، چوب و.. را با سرعت بالایی برش می دهد.
بهترین صفحه برش آهن و استیل چه ویژگی هایی دارند؟
جنس صفحه ها بسیار مهم است بهترین صفحه برش آهن از دانه های زیرکونیوم ساخته شده و بهترین صفحه برش استیل از جنس سیلیکون کاربید می باشد.
صفحه ساب چیست؟
صفحه ساب ابزاریست که کمک می کند تا هر ماده ای را از طریق اصطکاک زبر کنید.
صفحه سنباده چیست؟
صفحه سنباده در دستگاه های سنباده زنی برای سنباده کردن لبه های برش استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد صفحه برش چیست ؟
CAPTCHA
علی در تاریخ پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ :
با سلام ممنون از اطلاعات جامع و کاملتان دمتون گرم
سلام وقت بخیر خوشحالیم که نظرتون رو جلب کرده
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح