از صفر تا صد دریل و نکاتی که باید در مورد انواع دریل بدانید !

دلر چیست ؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ابزارآلات شارژی هم رده ی ابزارآلات برقی قرار گرفته است و برای خرید دریل مناسب ، حتما باید به استاندارد دریل ،  سرعت و گشتاور دریل توجه نمایید. در این مقاله توضیحات کامل درباره انواع دریل ، تاریخچه دریل ، کاربرد دریل و همه مواردی که برای خرید دریل نیاز است که اطلاع کامل داشته باشید شرح داده شده است.

گشتاور دریل چیست؟

دریل استاندارد باید امکان انتقال گشتاور در سرعت بالا را داشته باشد . این بدین معنی نیست که گشتاور بیشتر باعث سرعت دریل در پایان کار می شود .گشتاور، انرژی و نیروی مورد نیازیست که برای گردش دریل تولید می شود و نیروی تولید شده آن برای سرعت چرخش دریل نیست .
گشتاور دریل چیست؟
سنجش کارایی گشتاور به روش سنتی
ابتدا مته درون دستگاه دریل قرار می گیرد ، سپس مته در یک محور ثابت قفل می شود و در آخر دریل ، با تمام قدرت شروع به کار می کند. در اندازه گیری گشتاور سرعت اندازه گیری نمی شود .برای سنجش کارایی گشتاور به روش جدید ابتدا باید مته را درون دریل قرار داد ، سپس مته را در یک محور متحرک قفل نمود تا دریل با تمام قدرت شروع به کار کند . ظرفیت بار گشتاور به طور فزاینده عمل می کند  .
کنترل گشتاور از طریق حلقه ای که بر روی دریل وجود دارد و شماره هایی که بر روی آن درج شده قابل تنظیم است .

تاریخچه دریل

تاریخچه دریل دستی
در اواخر قرن 19 دریل های دستی با پیشرفت علم و تکنولوژی پا به عرصه ابزارآلات جدید گذاشتند و در سال 1877 اولین دریل دستی به نام egg beater تولید و به بازار عرضه شد و توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد . دریل دستی با حرکت چرخشی ، دسته دریل را به حرکت چرخشی مته تبدیل می کرد .
انواع دریل دستی
دریل دستی دیگری به نام دریل brace drill به بازار معرفی شد که در ایران به نام دریل شتر گلو معروف است و مورد استفاده بسیاری از نجاران قرار گرفت. پس از اختراع موتور دراواخر قرن 19 ،  یک فرد استرالیایی به نام آرتور جیمز آرنات در سال 1889 یک دریل الکتریکی در شهر ملبورن استرالیا اختراع نمود اما به دلیل وزن زیادش قابل جابه جایی و حمل نبود .
تاریخچه دریل ، تاریخچه دریل دستی

تاریخچه دریل دسته تپانچه

در سال 1895 شرکت مهندسی برادران فین در شهر اشتوتگارد آلمان موفق به اختراع دریل الکتریکی شدند که از دریل شترگلویی بسیار پیشرفته تر بود و وزن سبکش توجه بسیاری از عموم را به خود جلب نمود اما در سال 1916 یک شرکت به نام بلک اند دکر، دریل اختراع شده توسط برادران فین را با کمی تغییرات بهبود بخشید و دریل الکتریکی دسته تپانچه ای و ماشه ای را تولید و عرضه بازار نمود که حتی می توان گفت دریل های امروزی نیز بر اساس دریل اختراع شده توسط شرکت بلک اند دکر، پیشرفت و توسعه یافتند .
اولین دریل هایی که در کشور انگلیس ساخته شدند بیشتر برای سوراخکاری سطوح چوبی کاربرد داشتند به همین دلیل مورد استفاده نجاران قرار می گرفت چرا که سوراخکای چوب با چکش و یا میخ کار بسیار سخت و دشواری بود و با اختراع این نوع دریل ، کار نجاران به نحوی آسان تر شد . تولید کنندگان پس از تولید دریل مخصوص سوراخکاری چوب ، دریلی را تولید کردند که توانایی انواع سوراخکاری فلزات را هم داشت و بدین صورت برای هر کاری دریل های مخصوص تولید و عرضه بازار شدند .پس از اختراع شدن دریل در سال 1780 -1790 میلادی در کشور انگلیس به تاریخچه دریل سازی نیز بسیار معروف شد و پس از آن در کشور آلمان و آمریکا دریل های پیشرفته با کاربردهای بسیار تولید وعرضه بازار شدند .
پس از لقب تاریخچه دریل سازی و گذشت چندین سال با پیشرفت علم برای دریل ها دو نوع مته اصلی در بازار موجود شد. مته ساقه گرد مته هایی بودند که برای سوراخکاری روی فلزات کاربرد داشتند این نوع مته ها فقط برای سوراخکاری روی فلزات کاربرد دارد به همین دلیل از مته ساقه گرد برای کارهای دیگر استفاده نمی شد .
نوع دوم مته ها به نام مته های شیاردار است که به مته چهارشیار و مته پنچ شیار تقسیم بندی می شوند.مته های 5 شیار نسبت به مته های 4 شیار کاربرد بیشتری داشته و عملکرد بهتری نسبت به این نوع مته دارد به این نوع مته ها مته های دو الماسه نیز می گویند .
تاریخچه دریل های امروزی
پس از ساخت دریل های الکتریکی توسط شرکت بلک اند دکر ایده ای نوین و خلاقانه ای برای پیشرفته تر شدن دریل ها پدید آمد . به طوری که با گذشت زمان توانستند انواع دریل با کاربردهایی متفاوت و طراحی های زیبا ، وزنی سبک ، موتور قدرتمند تولید و عرضه بازار کنند و با برندهایی متفاوت به فروش برسانند . دریل های پیشرفته تولید شده امروزی به شرح ذیل است :
تاریخچه دریل دسته تپانچه ، تاریخچه دریل امروزی

کاربرد دریل

دریل ها بسته به نوع استفاده در مکان های مختلف ، گاه در منازل و یا درکارگاه های کوچک و بزرگ و یا حتی در کارخانه های بزرگ کاربردهای متفاوتی دارند و میتوان این را بیان کرد که دریل هر چند ابزاری ساده است ولی در خرید و استفاده از آن، در جای مناسب باید بیشترین دقت را به عمل آورد.زیرا خرید دریل نامناسب باعث میشود هم هزینه اضافی گزافی به مجموعه تحمیل کند و هم ممکن است باعث خسارات جبران ناپذیری برای ایمنی کارکنان داشته باشد و البته در خوشبینانه ترین حالت، باعث کاهش کارایی کاربر درخطوط کاری یک خط تولید شود.

کاربرد دریل

در ساده ترین مثال، ممکن است یک دریل سنگین و قدرتمند با بازده کاری بالا باعث خستگی کاربرشود،حتی لرزش و صدای زیادش که ناشی از قدرت زیاد دریل میباشد باعث صدمات فوق العاده به کارکنان یا اعضای خانواده وارد نماید.

قبل از خرید ابزار پیشنهاد می شود مقاله خرید ابزار ارزان یا با کیفیت را مطالعه نمایید.

دریل چکشی چیست؟

از دریل چکشی برای سوراخ کردن سطوحی مانند سنگ ، بتن ، سیمان و به طور کل سوراخکاری سطوح سخت استفاده می شود.این نوع دریل ها که به دریل چکشی معروف اند کلاچ های مخصوص دارند که چرخ دنده را علاوه بر چرخاندن به داخل و بیرون اتصال می دهد.دریل چکشی ، برای سوراخکاری حالت چرخشی سوراخکاری را با حالت ضربه ای  با هم انجام می دهد و نیرویی که به سطح وارد می کند دقیقا مانند ضربه های چکش می باشد ، بنابراین هنگامی که قصد سوراخکاری سطوح سخت مانند سیمان را دارید ضربه های حالت چکشی را همراه با چرخش مشاهده خواهید کرد.
دریل چکشی چیست، کاربرد دریل چکشی
معمولا دریل های چکشی دارای یک کلید تنظیم هستند که با روشن شدن آن حالت چکشی دریل ، فعال می شود .اما باید بدانیم لزومی ندارد در همه دریل ها حالت چکشی داشته باشیم.چون حالت چکشی به علت داشتن گیربکس خاص باعث افزایش وزن دریل می شود.
عموما دریل هایی که دارای حالت چکشی هستند از قسمت بالای جلوی دریل ،کلید تغییر حالت دارند و نحوه قرار گیری آن به نوعی است که باعث افزایش تسلط کاربر بر دریل می شود.
بهترین دریل چکشی موجود در بازار دریل چکشی رابین ، دریل چکشی آ ا گ و دریل چکشی رونیکس می باشد.

دریل گیربکسی چیست؟

عملکرد دریل گیربکسی ، به صورت چرخشی است و هیچ نیرویی از بالا به پایین روی مته ها وارد نمی کند . دریل های گیربکسی به راحتی می توانند انواع پیچ های بزرگ و بلند را در محیط های تنگ باز و بسته کنند و نسبت به دریل ساده قدرت فوق العاده بالایی دارد.
دریل گیربکسی چیست؟
گشتاور دریل گیربکسی به صورت چرخشی وارد می شود به همین دلیل مانند دریل چکشی به مچ دست نیرو وارد نمی کند و برای کارهای طولانی مدت بسیار مناسب و کاربردی است .
قیمت دریل گیربکسی رونیکس در بازار با توجه به کیفیت مطلوبش مقرون به صرفه است و بسیاری از خریداران دریل گیربکسی خرید دریل گیربکسی رونیکس را نسبت به سایر برندها ترجیح می دهند.

تفاوت دریل چکشی و دریل گیربکسی

دریل ها ابزارآلاتی هستند که در صنعت و هم در خانه برای سوراخکاری و باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شوند.در این مقاله سعی شده تا شما را با تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی بیشتر آشنا کنیم بنابراین تا آخرین مطلب با ما همراه باشید .با مقایسه کردن دریل ها با یکدیگر می توانید انتخاب بهتری در خرید خود داشته باشید و بهترین را خریداری نمایید .
یکی از تفاوت اصلی دریل چکشی با گیربکسی در مته های دریل است.دریل های چکشی در زمینه مته ها کاربرد بسیاری دارد سه نظام سه فک دریل چکشی به صورت حرفه ای طراحی شده و قابلیت اتصال مته گرد و شش سر را دارد اما دریل گیربکسی دارای یک نوع سوکت قفلی است که فقط مته هایی با شکل شش سر به آن متصل می شود .
تفاوت دریل گیربکسی و چکشی
اگر از دریل ساده بیش از حد توان معمول برای دریل کاری استفاده کنید متوجه سه نظام دریل می شوید که کنترل لازم را بر روی مته ندارد یا اصلا نمی تواند با قدرت کافی دریل کاری را انجام دهد. با استفاده از دریل گیربکسی با هیچ گونه از این مشکلات روبه رو نخواهید شد چرا که دریل گیربکسی بسیار دریل قدرتمندیست .
دریل چکشی، برای سوراخکاری حالت چرخشی سوراخکاری را با حالت ضربه ای  با هم انجام می دهد و نیرویی که به سطح وارد می کند دقیقا مانند ضربه های چکش می باشد بنابراین هنگامی که قصد سوراخکاری سطوح سخت مانند سیمان را دارید ضربه های حالت چکشی را همراه با چرخش مشاهده خواهید کرد. معمولا دریل های چکشی دارای یک کلید تنظیم هستند که با روشن شدن آن حالت چکشی دریل ، فعال می شود.عملکرد دریل گیربکسی ، به صورت چرخشی است و هیچ نیرویی از بالا به پایین روی مته ها وارد نمی کند.دریل های گیربکسی به راحتی می توانند انواع پیچ های بزرگ و بلند را در محیط های تنگ باز و بسته کنند و نسبت به دریل ها ی ساده قدرت فوق العاده بالایی دارد .همچنین دریل  گیربکسی از نظر ابعاد کوچک تر از دریل های ساده و چکشی هستند .
گشتاور دریل گیربکسی به صورت چرخشی وارد می شود به همین دلیل مانند دریل چکشی به مچ دست نیرو وارد نمی کند و برای کارهای طولانی مدت بسیار مناسب و کاربردی است.
شما می توانید گردبر آهن کبالت را نیز به راحتی بر روی دریل نصب کنید و فلزات را به صورت دایره ای شکل برش دهید.

 

راهنمای خرید دریل

 گاهی خیلی از ما با شنیدن کلمه ابزار، دریل در ذهنمان پدیدارمی شود. اما همین دریل ، که در ذهنمان است  ودر زندگی ما کاربرد زیادی دارد،دارای نکاتی است که شاید خیلی از ما نمی دانیم و یا شاید بدون خواندن این مقاله انتخاب خوبی نداشته باشیم ، از این رو ما شروع به نگارش مقاله ای در جهت توضیح و شرح کاربردهای انواع دریل ، نوع سیستم سوراخ کاری ، نوع سه نظام و نوع موتور و منابع تغذیه کرده ایم.

دریل ها ابزارآلاتی هستند که در مشاغل نجاری نیز کاربرد دارند پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرکاربرد ترین ابزارالات نجاری مقاله وسایل مورد نیاز شغل نجاری را مطالعه نمایید.

راهنمای خرید دریل

انواع منبع تغذیه دریل

1-دریل دستی
دریل های دستی ، نیروی مورد نیاز خود را از نیروی دست کاربر خود تهیه می کند یکی از انتخاب های مناسب در مکان هایی می باشد که برای مدت طولانی دسترسی به نیروی برق ندارید ، مورد استفاده قرار میگیرد.
2-دریل های بادی
دریل های بادی ، نیروی محرک خود را از کمپرسور های باد تهیه می کنند و عموما در کارخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند . اغلب این  دریل ها در خطوط کاری جهت مونتاژ کاری و سری کاری استفاده می شوند که البته ما امروز قصد توضیح در مورد آن ها را نداریم و در مقاله خاص خود،در توضیح ابزارالات بادی به صورت کامل آن را شرح خواهیم داد.
دریل بادی چیست؟
3-دریل های الکترونیکی(برقی)
دریل برقی ، دریل هایی میباشند که انرژی مورد نیاز خود را از نیروی الکتروسیته تهیه میکنند که خود به دو دسته تامین کننده از برق شهری و یا از باطری های شارژی هستند تقسیم میشوند.

موتور دریل

موتوردریل های الکترونیکی مهم ترین قسمت یک دریل است ، که نه تنها منبع قدرت و توان یک دریل میباشد بلکه نقش بسیار تعیین کننده ای در نوع کاربرد دریل ، قدرت دریل،ساختار گردش آن دارد . موتوری که با توجه به گیربکسی که وظیفه انتقال نیروی آن را دارد می تواند دارای سرعتی کم با گشتاور بالا و یا سرعت زیاد با گشتاور کم باشد و یا دارای سیستم ضربه زدن(چکشی) برای سوراخ کاری در مصالح و سنگ هستند

سه نظام دریل

دریل ها بسته به نوع طراحی و یا کاربردشان دارای سه نظام های مختلفی میباشند.از سه نظام های5/6-10-13و 16 که این همان فقط سایز مته گیر یا همان ابزار گیرشان است.
سه نظام ها در دسته بندی  مهمتری نیز قرار میگیرد:
1-سه نظام ساده اچاری
2-سه نظام اتومات فلزی
3-اتومات با بدنه پلاستیک
 
سه نظام دریل چیست
بیشتر بدانید : سه نظام

ساختار چرخش دریل

ساختار چرخش دریل، برای سوراخ کاری گردش به راست است. زیرا همه مته های موجود در بازار با چرخش راست توانایی سوراخ کاری را دارند و در صورت چرخیدن به جهت چپ به مته آسیب میرساند و آلیاژ مترهای الماسه و یا زاویه خاص مته های سوراخکاری آهن را از بین می برد.
سیستم گردش به چپ دریل چه کاربردی دارد که به این مقدار محبوب شده است؟ سیستم چپگرد که دیگر تقریبا بر روی همه ی دریل ها نصب شده ، قابلیت این را دارد که از دریل به عنوان دریل پیچ گوشتی استفاده کند. با استقاده از سر پیچ گوشتی مناسب (بیت) به باز یا بستن پیچ ها مشغول شد.اما این قابلیت اگر بر روی دریل نصب شود که دارای سیستم کنترل سرعت نباشد کمی برای کاربر غیر قابل استفاده خواهد بود.
قابلیت کنترل سرعت
قابلیت کنترل سرعت در دریل ها عموما با کلید های الکترونیکی ایجاد و مدیریت می شود :
دیمر روی کلید
با کلید گازی 
دیمر روی کلید با چرخش کلید گردی که روی کلید دریل قرار گرفته و سرعت گشتاور دریل را تنظیم می کند.
کلید گازی
کلید گازی همچون پدال گاز عمل می کند و هر چه قدر که دکمه را فشار دهیم دریل سرعت میگیرد.

دریل شارژی

دریل های شارژی ، خود زیر مجموعه ای از دریل های الکترونیکی هستند.دریل پیچ گوشتی شارژی دریل های الکترونیکی میباشند که منبع تغذیه  پرتابل دارند.هرچند قدرت و استقامت کاری آن ها در حد دریل های الکترونیکی ، با منبع تغذیه برق شهری نمی باشند اما روز به روز باطری و موتورهای پیشرفته تری مسلح می شوند ، باطری هایی که هر روزه به باطری های موبایلمان شبیه تر و با امپر ساعت بالاتری ارائه میشود .
امروزه عموما این نوع از دریل ها با باطری لیتیوم یون در بازار عرضه میشوند و باطری های نیکل کادمیوم دیگر مشتری سابق خود را ندارند و جای خود را به باطری های نسل جدید می دهند.
باطری های سبک، با طول عمر بالاتر و شارژ سریع که دیگر شما را برای کارهای طولانی و سخت، درگیر شارژ باطری دوم دستگاه نمی کنند.
دریل شارژی چیست
موتورهایی که هرچند دیگر به سمت سبک تر شدن نمی روند اما با کمک گیربکس ها وارمیچرهای پیشرفته ای که دارند قدرتمند تر میشوند و سعی شده طراحی شان تا حدی بهینه باشد که مصرف برقشان  نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه روند نزولی پیدا کند.
اگر به دنبال دریل شارژی ارزان قیمت و با کیفیت هستید دریل پیچ گوشتی شارژی سیلور انتخاب مناسبی می باشد.
برای مطالعه مقاله چسب کاشی چیست؟انواع چسب کاشی کدامند؟ کافیست روی تیتر مقاله چسب کاشی کلیک کنید و از توضیحات کامل چسب کاشی اطلاعات کسب نمایید.
دریل چیست؟
دریل ابزاریست که کار سوراخکاری سطوح های مختلف را انجام می دهد و در انواع مختلف برای کاربردی خاص تولید شده اند.
تفاوت دریل شارژی با دریل پیچ گوشتی شارژی چیست؟
هر دوی آن ها انرژی مصرفی خود را از طریق باتری تامین می کنند .دریل شارژی تنها برای سوراخکاری استفاده می شود اما دریل پیچ گوشتی شارژی عمل باز و بسته کردن پیچ را نیز انجام می دهد.
از دریل در چه صنایع هایی استفاده می شود؟
دریل ابزاریست که معمولا در همه صنایع ها کاربرد دارد اما استفاده اصلی آن ها در منازل ، صنایع ساختمان سازی ، سوراخکاری کاشی ، صنعت هنر ، نجاری می باشد.
دریل ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟
دریل ها به دو دسته صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم بندی می شوند. دریل های نیمه صنعتی برای مصارف خانگی و دریل های صنعتی برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.
ارسال نظر / پرسش در مورد از صفر تا صد دریل و نکاتی که باید در مورد انواع دریل بدانید !
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح