انواع تبر و کاربرد آن + تفاوت تبر و تبرچه

قبل از این که در مورد انواع تبر توضیحاتی ارائه دهیم بهتر است بدانید تبر چیست ؟ تبر ابزاریست که در منزل ، تفریگاه ، محیط های کاری مانند باغبانی و موارد بسیار دیگر استفاده می شود. انواع تبر در طول تاریخ و با گسترش و پیشرفت علم تغییرات زیادی را به همراه داشته است و شکل و ظاهر و حتی جنس آن ها تغییر پیدا کرده است. از این ابزار برای برش چوب بسیار استفاده می شود و برای رفتن به تفریح و روشن کردن اتش با چوب به این ابزار نیاز پیدا خواهید کرد. به طور کلی این ابزار از قرن ها پیش تا به الان برای بریدن ، خرد کردن چوب ، نجاری ، ساختمان سازی ، کشاورزی استفاده می شود و حتی در زمان های قدیم به عنوان سلاح جنگی از آن استفاده می کردند.
تبر چیست ؟ تبر ابزاری برای برش تنه درختان ، برش الوارهای چوبی

کاربرد تبر

یکی از اصلی ترین کاربرد تبر ، برش چوب و تنه درختان است که با توجه به انواع تبر می توان کاربردهای دیگری از این ابزار داشت . به عنوان مثال برای کوهنوردی و کمپینگ نوعی از این ابزار مورد نیاز است که به تبرهای یخ شکن نیز معروف اند که علاوه بر برش چوب در طبیعت می تواند برای شکستن یخ در مناطق سردسیر استفاده کرد و به عنوان ضروری ترین لوازم آفرود نیز محسوب می شود. به طور کل کاربرد تبر به شرح ذیل می باشد:
  1. خرد کردن شاخه های درختان
  2. شکستن و خرد کردن انواع چوب
  3. استفاده در ساخت و سازها
  4. استفاده تبر در محیط های کوچک
  5. برش هیزم

کاربرد تبر برای برش چوب و تنه درختان

انواع تبر

امروزه انواع تبر با توجه به ویژگی و جنس آن ها تولید و به بازار عرضه شده اند که هر کدام کاربردی متفاوت و خاصی را ارائه می دهند. اگر بخواهیم این ابزار را با جنس آن دسته بندی و مقایسه کنیم باید گفت که جنس دسته آن ها با یکدیگر متفاوت اند. دسته هایی از جنس فایبرگلاس وزن سبکی دارند و از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند. این ابزار با دسته های چوبی و فلزی نیز تولید شده اند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. نوع دسته چوبی در برابر رطوبت دوام زیادی ندارد و نوع دسته فلزی نیز باعث تعریق دست و در نهایت لیز خوردن آن از دست می شود همچنین دسته های فلزی از وزن بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.
انواع تبر و کاربردهای آن
در این مقاله شما را با انواع تبر اشنا خواهیم کرد:
تبر سر سخت
  • تبر سر سخت یکی از انواع تبر برای قطع کردن چوب و الوار استفاده می شود. این ابزار که به تبر برش نیز شناخته شده است در ضمره ابزارالات نجاری قرار دارد و از نظر شکل و کارایی دارای یک لبه صاف است که می تواند الوارهای زاویه دار و الوار لبه گرد را به یک الوار صاف تبدیل کند. سایز این ابزار برش متوسط است و انتهای تیغه به صورت اریب ساخته شده تا افراد بتوانند از این ابزار برای خرد کردن چوب نیز استفاده کنند.
تبر نجاری
  • تبر نجاری از دیگر انواع تبرهای مصرفی در کارهای نجاری محسوب می شود. این ابزار برای انجام کارهای چوبی ظریف ساخته شده و برای برش و یا قطع کردن چوب های ضخیم مناسب نیستند. در واقع این ابزار را به عنوان یک تبر کوچک می شناسند که دارای یک تیغه تیز و برنده با لبه مستقیم و صاف می باشد و کارش مانند چکش است. استفاده از این ابزار نیاز به یک نکته خاص دارد نکته این است که در انتخاب تیغه با لبه مستقیم دقت لازم را داشته باشید تا برش دقیق تری انجام شود. امروزه تبر نجاری مدرن نیز تولید شده است که دارای شیارهایی برای جدا کردن میخ از چوب نیز می باشد.
تبر دو سر
  • تبر دو سر از نظر شکل ظاهری دارای دو تیغه در دو قسمت تبر می باشد. این تیغه باید در جلوی این ابزار به صورت متقارن قرار بگیرد و هر تیغه کاربرد خودش را دارد  تیغه خشن برای خرد کردن چوب به قطعات کوچکتر و تیغه تیز برای خرد کردن چوب یا درختان استفاده می شود. یکی از معایب دو سر بودن آن ها وزن سنگین آن می باشد که حمل برای افراد سخت می شود و فقط این ابزار برای برش چوب کاربرد دارد. بسیاری از افراد استفاده از این ابزار را به دلیل وزن زیاد ترجیح نمی دهند.
تبر باغبانی
  • تبر باغبانی یکی از مهم ترین ابزار باغبانی محسوب می شود که بیشترین کاربرد را برای بریدن درختان دارد. سر این تبرها سنگین است و دارای یک دسته بلند جهت ضربه با فشار زیاد برای قطع درختان می باشد و دسته این ابزار از چوب درخت شاهین ساخته شده و مقاومت بالایی در حین کار دارند همچنین تیغه آن نوک تیز ، نازک و اما پهن است و به راحتی می توانند بافت درخت را قطع کنند.
تبر گراب یا کلنگ 
  • یکی دیگر از انواع تبر،  تبر گراب یا کلنگ می باشد. این ابزار دارای یک سر با تیغه تیز و یک سر دیگر تبر نجاری منحنی می باشد. تیغه های این ابزار در زاویه عمودی قرار دارد. در حالی که تیغه تبر نجاری بلند تر از این دو در زاویه افقی قرار می گیرد.  بنابراین این دو با یکدیگر متفاوت اند. این ابزار برای زمین های ناهموار گزینه مناسبی می باشد و در کارهای باغبانی نیز به عنوان حفاری می توان استفاده کرد. از این ابزار برای از بین بردن ریشه های گیاهان قدیمی نیز استفاده می شود.

تبر کمپینگ

  • یکی از لوازم آفرودی که در سفرهای کمپینگ مورد نیاز است تبر کمپینگ می باشد این ابزار در دسته لوازم های افرودی قرار دارد و برای کارهای سبک استفاده می شود. از نظر سایز این ابزار کوچک است و دسته های بزرگی دارند که از درخت شاهی ساخته شده اند اما از نظر قیمت بسیار گران می باشند. شکل ظاهری سر آن پهن و نوک تیز بوده و سری سنگینی دارد و برای قطع درختان کوچک ، خرد کردن و شکافتن کنده ها استفاده می شود.
  • اگر به طبیعت گردی می روید و قصد سفرهای کمپینگی دارید این ابزار در این سفر کاربردهای زیادی خواهد داشت و می توانید از ان برای برش شاخ و برگ درختان  جهت تهیه هیزم استفاده کنید.
تبر سقف
  • تبر سقف یکی از ابزارهای قدیمی است که برای سقف سازی کاربرد دارد یک سر آن تبر و سر دیگر آن چکش می باشد که برای کوبش میخ استفاده می شود.
تبر جدا کننده
  • درختان بزرگی که به زمین افتاده اند برای تبدیل این درختان به قطعات کوچک تر تبر جدا کننده انتخاب ایده آلی می باشد. سر این ابزار از نوع تبر باغبانی سنگین تر است و با یک ضربه به طرف پایین درختان را به قطعات کوچک تر تبدیل می کند.
تبر تاماهاوک 
  • این ابزار در زمان های جنگ به عنوان تبر جنگ و سلاح استفاده می شد و به دلیل دسته سبک افراد می توانستند از این ابزار به عنوان یک سلاح دفاع کننده استفاده کنند. سری این ابزار مستقیم است و با استفاده از آن می توانید حفاری و برش را هم انجام دهید.
تبر زین
  • یکی دیگر از انواع تبر که برای جنگ استفاده می شد تبر زین نام دارد که به دلیل وزن سبکش در یک دست قرار می گیرد و به عنوان تبر دانمارکی نیز شناخته شده است.
تبر سقوط یا سانحه
  • تبر سقوط زمانی که برای هواپیما سانحه ای ایجاد شود مورد استفاده قرار می گیرد. دسته این ابزار کوتاه و دارای یک تیغه صاف و بسیار تیز به همراه دندانه می باشد. تیزی تیغه های این ابزار به قدری است که می تواند ورقه های فلزی بدنه هواپیما را به بیرون برش دهد و به وسیله آن سوراخ هایی را در هواپیما ایجاد کرد تا در صورت مسدود شدن از آن  برای باز کردن و برش دیواره های کابین هواپیما استفاده کرد.
تبر آتش نشانی
  • تبر آتش نشانی یکی از انواع تبر برای کار در آتش نشانی می باشد و آتش نشانان می توانند با ان در و پنجره را برای ورود بشکنند و با نام های مختلفی به فروش می رسند و نوک تیز و سنگینی دارد و معمولا در رنگ های روشن برای تشخیص  رنگ آمیزی می شوند.

تبر شکاری 

  • از دیگر انواع تبر ، تبر شکاری می باشد که شکارچیان برای خرد کردن چوب و تکه تکه کردن چوب استفاده می کنند. این ابزار به علت داشتن تیغه های صاف و تیز برای برش پوست حیوانات استفاده نمی شود چرا که به پوست حیوان صدمه وارد می کند.
تبر یخ نوردی
  • کوهنوردان به خوبی تبر یخ نوردی را می شناسند. از سر این ابزار برای فرو کردن یخ در کوهنوردی و از انتهای آن برای تکه تکه کردن یخ استفاده می شود.
تبر معدنچی
همه آن هایی که در معدن کار می کنند به خوبی می دانند که برای استخراج سنگ از معدن نیاز به یک تبر معدنچی دارند. شکل ظاهری این ابزار دارای دسته کوتاه و سری بزرگ می باشد.

تفاوت تبر و تبرچه

تبر و تبرچه ابزاری هستند که تقریبا از نظر شکل و ظاهری مشابه یکدیگرند و شاید بسیاری از کسانی که درباره تبر و تبرچه اطلاعات چندان زیادی نداشته باشند کاربرد تبر و تبرچه را یکی بداند اما در حقیقت کاربرد تبر با تبرچه متفاوت است و هر کدام برای کاری خاص طراحی شده اند.

تفاوت تبر و تبرچه از نظر شکل ظاهری

تفاوت تبر و تبرچه به شرح ذیل می باشد:
  • تبر معمولا نسبت به تبرچه سایز بزرگتری دارد و می تواند تنه درختان با ضخامت بالا را به راحتی برش دهد.
  • تیغه تبر از لحاظ جنس معمولا از فولاد و یا استنلس استیل ساخته می شود و نسبت به تبرچه نیز تیغه های بزرگتری دارد.
  • تبر برای کارهای وسیع و گسترده تر مانند برش تنه درختان ، الوارهای چوبی استفاده می شود
تبر چه کاربردی دارد؟
از تبر می توان برای برش چوب و تنه درختان ، شکستن یخ ، برش هیزم استفاده کرد و به عنوان لوازم کمپینگی کاربرد دارد.
تفاوت تبر و تبر چه چیست؟
تبر نسبت به تبرچه سایز بزرگتری دارد و تنه درختان با ضخامت بالا را برش می دهد و برای کارهای وسیع اغلب از تبر استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد کاربرد تبر
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح