گریس چیست ؟ انواع گریس و کاربردهای آن

گریس در صنایع مختلف همچون پتروشیمی، خودروسازی، صنایع سیمان، حفاری و حتی مصارف کارگاهی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم در رابطه با گریس، انواع مختلف آن و کاربردهای متفاوت هر یک از انواع گریس می باشد. بنابراین شناخت کاربرد و موارد مصرفی گریس، انواع گریس و مزایای استفاده از گریس بسیار حائز اهمیت است. در واقع با شناخت ویژگی ها و تفاوت انواع مختلف گریس می توانید مناسب ترین و بهترین نوع گریس را برای گریس پمپ مورد نظر خود انتخاب و خریداری نمایید. از این رو ابزار میهن قصد دارد در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با گریس در اختیار شما عزیزان قرار دهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

گریس چیست ؟

گریس ماده ای است که در صنعت، بسیار کاربردی و حائز اهمیت می باشد. تعاریف مختلفی برای گریس عنوان می شود که در ادامه برخی از این تعاریف را ذکر خواهیم کرد ولی به طور کلی گریس یک ماده جامد یا نیمه جامد است که نقش اصلی آن روانکاری قطعات متحرک صنعتی می باشد و برای استفاده به دستگاه هایی مانند گریس پمپ سطلی نیاز دارند . در ساخت گریس از روغن پایه، غلیظ کننده (پر کننده) و مواد افزودنی استفاده می شود. با توجه به نوع روغن پایه، استفاده یا عدم استفاده از پرکننده و نوع مواد افزودنی، گریس ها ویژگی های متفاوتی دارند. با توجه به ویژگی آن ها هر یک از انواع گریس، موارد مصرف متفاوتی دارند که در ادامه به طور مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت.
و اما تعاریفی که برای گریس عنوان می شود : 
تعریف اول : گریس یک ماده جامد و یا نیمه جامد است که از ترکیب یک پرکننده در داخل یک روغن پایه ساخته می شود. 
تعریف دوم : گریس یک ماده روان کننده قطعات متحرک صنعتی است که در ساخت و تولید آن از پر کننده استفاده می شود تا قطعات متحرک به هم چسبیده و تحت تاثیر نیروی جاذبه و فشار وارده، قطعات از یکدیگر جدا نگردند. 
تعریف سوم : گریس یک ماده جامد یا نیمه جامد ساخته شده از مشتقات نفتی، صابون و پرکننده می باشد.  
 

تاریخچه تولید گریس
 

پیش تر به تعاریف تخصصی گریس پرداخته شد. تعریف ساده تر گریس، یک ماده جامد یا نیمه جامد است که حالت روغنی داشته و همین امر باعث روانکاری قطعات می شود (البته کاربرد گریس تنها به روانکاری قطعات محدود نمی شود، در ادامه به تمامی کاربردهای گریس اشاره خواهیم کرد.) شواهد نشان می دهد که استفاده از ماده ای جامد که حالت روغنی داشته قدمتی بسیار طولانی دارد، چرا که در زمان مصریان باستان نیز از چنین ماده ای استفاده می گردید. 
طبق شواهد و قرائن موجود از بازمانده های مقبره فرعون که قدمت آن ها به 2400 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد، در آن زمان از ماده ای جهت روانکاری یک مجسمه استفاده می شده است. اولین گریس ساخته شده توسط انسان بر پایه کلسیم بوده و در آن از صابون های متشکل از چربی ها، نوعی اسید چرب، روغن صمغ و قلیایی مثل آهک استفاده شده بود. در واقع گریس های ساده ای بودند که تنها کاربرد روان کنندگی و تا حدی ضد آب بودند. ضمنا گفته می شود که در آن زمان (حدود 2400 سال قبل از میلاد) برخی از مردم ارابه های خود را با ترکیبی از چربی حیوانی و سنگ اهک روانکاری می کردند!
گریس سدیم که در ادامه به تعریف آن خواهیم پرداخت نخستین بار در سال 1853 میلادی در انگلستان ابداع شد که این نوع از گریس ها متشکل از چربی گوشت گاو و سدیم بودند. 
ابداع گریس لیتیوم نیز که هم اکنون یکی از پرفروش ترین گریس ها در بازار جهانی محسوب می شود، به سال 1938 باز می گردد

انواع گریس

پیشتر اشاره کردیم که با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی، گریس ها ویژگی ها و کاربردهای مختلفی دارند. بنابراین گریس انواع مختلفی دارد و یکی از انواع گریس ها ، گریس نسوز می باشد. 
انواع مختلف گریس عبارتند از :

گریس کلسیم

طبق تاریخچه گریس که بالاتر به آن پرداختیم، گریس کلسیم جزو اولین سری گریس می باش که جهت مصارف عمومی تولید و در دسترس عموم قرار گرفت. گریس کلسیم خاصیت روان کنندگی بسیار خوبی داشته و در برابر سایش و خوردگی مقاوم می باشد. علاوه بر موارد مذکور گریس کلسیم در برابر آب نیز مقاومت خوبی دارد و از این محصول به منظور آب بندی قطعات مختلف نیز استفاده می شود. ضعف گریس کلسیم در برابر حرارت است. این گریس در مقابل حرارت مقاوم نبوده و تغییر شکل می دهد. بنابراین اگر به دنبال گریس نسوز هستید، گریس کلسیم گزینه مناسبی نخواهد بود. ضمنا لاز به ذکر است که از گریس کلسیم و گریس کمپلکس کلسیم در صنایع مختلف مثل خودروسازی، کشاورزی و ... استفاده می شود. 

گریس سدیم

گریس پایه سدیم یا اصطلاحا گریس سدیم از روغن پایه و صابون سدیم ساخته شده که صابون سدیم مهم ترین عامل ضد سایش و ضد اصطکاک در این نوع گریس محسوب می شود. از این گریس جهت کاهش سایش بین قطعات مکانیکی استفاده می شود. 
گریس پایه سدیم نسبت به گریس کلسیم مقاومت بیشتری نسبت به گرما و حرارت دارد ولی نقطه ضعف این نوع از گریس حساسیت آن نسبت به رطوبت است. بنابراین اگر به دنبال یک گریس برای آب بندی هستید، گریس سدیم اصلا گزینه مناسبی نیست ولی اگر خواسته شما تحمل دما تا 100 درجه سانتی گراد و همچنین مقاومت مناسب در برابر سایش و اصطکاک می باشد، می توانید از گریس سدیمی استفاده کنید. 

گریس آلومینیوم

گریس آلومینیوم از نظر ضد آب بودن عملکرد بسیار خوبی دارد و از بابت مقاومت دمایی نیز کارایی مطلبوبی دارد. البته لازم به ذکر است که گریس کمپلکس آلومینیوم تحمل حرارت و فشار مکانیکی بیشتری دارد. گریس آلومینیوم کمپلکس، نیمه جامد با رنگ مشکی است. این گریس از روغن پایه، صابون آلومینیوم کمپلکس (متشکل از اسیدهای چرب و نمک آلومینیوم)، گرافیت بسیار ریز به عنوان روان کننده جامد و افزودنی های خاصی ساخته می شود. تولید این نوع از گریس به دلیل مواد به کار رفته در آن، مستلزم استفاده از تکنولوژی های بسیار پیشرفته می باشد. 

گریس سیلیکونی

گریس سیلیکونی اغلب تحت عنوان گریس دی الکتریک یا عایق الکتریک معرفی و شناخته می شود. همانطور که از نام این گریس پیداست، بر پایه روغن سیلیکونی می باشد و گاهی با صابون لیتیوم نیز ترکیب می شود. گریس سیلیکون در شرایط داینامیک و استاتیک روان کنندگی بسیار خوبی داشته و یک گریس ضد آب با تحمل دمایی بالا محسوب می شود. این دسته از گریس ها معمولاً با سیلیس، غلیظ می شوند.

گریس لیتیوم

گریس لیتیوم چیست؟ گریس لیتیوم به دلیل مقاومت حرارتی بالا در بازار تحت عنوان گریس نسوز معرفی و شناخته می شود. گریس لیتیوم ویسکوزیته بالایی دارد و برای قطعاتی که تحت نیرو  فشار مکانیکی شدیدی هستند، بسیار مناسب است. این گریس مانع سایش و فرسودگی قطعات تحت فشار می گردد. ضمنا گریس لیتیوم یا همان گریس نسوز ضد آب بوده و همچنین نسبت به اکسیداسیون و زنگ زدگی قطعات فلزی بسیار مقام است.

کاربرد گریس

همانطور که در بخش تاریخچه گریس اشاره شد، گریس ماده ای با قدمت بسیار زیاد است. پرکاربرد بودن این ماده باعث شده تا طی سالیان سال همچنان یک محصول پرفروش در بازار باشد. با توجه به مطالب گفته شده در بخش های قبلی، کاربرد گریس عبارت است از:
  • عمده کاربرد گریس در صنعت (صنایع مختلف) است. چرا که می توان از آن به عنوان روانکاری قطعات مختلف استفاده کرد. با روانکاری قطعات صنعتی توسط گریس می توان طول عمر قطعات را افزایش داد. 
  • با توجه به ساختار برخی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، دسترسی به برخی قطعات سخت است، بنابراین استفاده از گریس می تواند آسان ترین راه روانکاری آن قطعات و تجهیزات باشد. البته لازم به ذکر است که چون گریس یک ماده جامد یا نیمه جامد است، تزریق و انتقال آن به مکان هایی با دسترسی سخت، کاری دشوار و گاها غیرممکن است. تزریق و انتقال گریس را می بایست با تجهیزات مناسب آن مثل انواع پریس پمپ شامل گریس پمپ دستی، گریس پمپ برقی، گریس پمپ سطلی و ... انجام داد. حتی گاهی ممکن است تزریق گریس با ابزارهای مذکور نیز عملی نباشد، در این صورت می توانید از اسپری گریس استفاده نمایید. 
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم گریس در مواقعی است که قطعات، تجهیزات و ماشین آلات در دما و فشار زیاد فعالیت می کنند. در این صورت نیز گریس می تواند عملکرد دستگاه را بهبود بخشیده، عمر قطعات را افزایش داده و مانع ایجاد خرابی و خطراتی مثل آتش سوزی گردد.

    برای تعویض روغن خودرو نیز می توانید از روغن واسکازین استفاده کنید.

روغن واسکازین چیست؟

مزایای استفاده از گریس

علاوه بر گریس روانکارهای دیگری همچون اسپری wd40 نیز در بازار موجود است. در این بخش می خواهیم بدانیم گریس چه مزیت هایی دارد که بیشتر متخصصان و پرسنل فعال در صنایع مختلف، گریس را به سایر روانکارها ترجیح می دهند؟
از جمله مزیت گریس نسبت به سایر روانکارها عبارتنداز :
  • قیمت مناسب در مقابل کاربردهای فراوان آن
  • ماندگاری بالا، به طوری که با توجه به کیفیت مواد اولیه استفاده شده در گریس ها، ممکن است با یک بار گریس کاری تا مدت زمان طولانی نیازی به گریس کاری مجدد نداشته باشید. 
  • علاوه بر روانکاری، آب بندی، مقاومت در برابر حریق، ممانعت از خوردگی و زنگ زدگی قطعات نیز از دیگر مزایای استفاده از گریس به جای سایر روانکارهای موجود در بازار می باشد.
انتخاب گریس چه تاثیری بر روی قطعات دارد؟
استفاده از گریس مناسب تاثیر زیادی بر روی روانکاری قطعات دارد همچنین کاهش هزینه های مصرفی و بهبود عملکرد قطعات به نحوه گریس کاری و انتخاب گریس مناسب بستگی دارد.
چرا ایمنی در گریس کاری بسیار مهم است؟
استفاده نادرست از گریس می تواند بر روی قطعات ماشین آلات اثرات منفی به جا بگذارد و خطرات احتمالی را به همراه داشته باشد.
گریس در چه صنایع هایی کاربرد دارد؟
گریس در صنایع هایی همچون صنایع پتروشیمی ، خودرو سازی ، سیمان و حفاری کاربرد دارد.
استفاده از گریس طول عمر قطعات را افزایش می دهد؟
بله . استفاده ار گریس مناسب قطعات سخت را روان می کند و روان کاری باعث افزایش طول عمر قطعات های ماشین الات می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد گریس چیست؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح