7 کاربرد اسپری فوم پلی یورتان + طرز استفاده از اسپری فوم پلی یورتان

اسپری فوم پلی یورتان چیست؟

اسپری فوم پلی یورتان ، یک نوع اسپری فوم محسوب می شود و برای درزگیری درب و پنجره ، پر کردن شکاف های بین دیوار استفاده می شود. همچنین از این اسپری علاوه بر درزگیری درب و پنجره ، برای عایق گیری صدا نیز استفاده می شود. 
این اسپری یک اسپری ساختمانی می باشد که با خارج شدن از اسپری و قرار گرفتن در مجاورت هوا حجم آن  شروع به افزایش می کند و پس از چند لحظه خشک می شوند. از این اسپری جهت ایجاد عایق حرارتی و صوتی استفاده می شود و برای درزگیری ساختمان بسیار کاربرد دارد. 
در این مقاله شما را با کاربرد اسپری فوم پلی یورتان و مزایا و معایب اسپری فوم پلی یورتان بیشتر آشنا می کنیم بنابراین تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.
اسپری فوم پلی یورتان چیست ؟ اسپری فوم پلی یورتان برای درزگیری

مزایا اسپری فوم پلی یورتان چیست ؟

ویژگی اسپری فوم چیست؟ استفاده از این اسپری چه مزایایی دارد؟ آیا در برابر عوامل محیطی (رطوبت ، سرما و گرما ) با دوام است؟ پاسخ به این سوالات در این مقاله به طور کامل شرح داده شده است:
  • این اسپری می تواند از ایجاد انواع میکروب ، قارچ و باکتری در محل مورد نظر جلوگیری کند که از ویژگی های مهم این محصول محسوب می شود. اسپری فوم پلی یورتان سیستا از این ویژگی برخوردار است.
  • برای جلوگیری از اتلاف گرما ، از این محصول می توان استفاده نمود چرا که انتقال حرارتی پایینی دارد و پس از استفاده دچار سایش و خوردگی نمی شود.
  •  دارای خاصیت فوم ضد آب است و در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت دوام زیادی دارد و می توان در مکان های مرطوب نیز از این فوم استفاده نمود.
  • حجم اسپری فوم پس از استفاده زیاد می شود و تمامی درزها را به راحتی پوشش می دهد.

مزایا اسپری فوم پلی یورتان برای پر کردن شکاف و درزگیری

  • وزن سبک وطول عمر بالا
  • استفاده به عنوان عایق حرارتی چرا که دوام زیادی در برابر حرارت بالا دارد.
  • مناسب برای پرکردن درز و شکاف های ساختمانی
  • این اسپری یک عایق صدا گیر نیز محسوب می شود و از انتقال صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند.
  • با دوام در برابر سایش ، خوردگی ، ضربه انبساط و انقباض

معایب اسپری فوم پلی یورتان

از معایب اسپری فوم پلی یورتان چه می دانید؟
از این فوم  فقط می توان در مکان هایی که دیگر نیاز به تعمیرات و بازسازی نداشته باشد استفاده نمود چرا که به دلیل چسبانندگی واستحکام بالا قابلیت جدا شدن ندارد و به عنوان یکی از معایب پلی یورتان محسوب می شود.
همچنین این نوع اسپری گاز سمی تولید می کند که برای سلامتی انسان خطرساز است به همین دلیل حتما باید قبل از استفاده  ، ازماسک های ایمنی و پوشش های ایمنی استفاده نمود.
این اسپری جزء دسته هایی است که مواد آن پس از گذشت زمان قابلیت تجزیه ندارد و سلامت محیط زیست را به خطرمی اندازد.

کاربرد اسپری فوم پلی یورتان

کاربرد اسپری فوم پلی یورتان فقط برای درزگیری و پر کردن شکاف نمی باشد.این اسپری با کاربردهای گسترده توانسته نیاز بسیاری از افراد را در زمینه های مختلف برطرف سازد. در این صفحه مهم ترین کاربرد اسپری فوم شرح داده شده است.

  • درزگیری

با استفاده از این اسپری می توانید شکاف ها ، دیوارها و پنجره ها را به راحتی درزگیری کنید این محصول  مانع ورود گرد و غبار و حتی صدا در محیط شوید.

  • استفاده به عنوان عایق حرارتی و صوتی

یکی دیگر از کاربردهای اسپری فوم پلی یورتان پر کردن شکاف بین دیوار است که مانع انتقال حرارت و گرما می شود. همچنین می توان به عنوان عایق صوتی در استودیوهای ضبط جهت جلوگیری از انتقال صدا استفاده کرد.

  • استفاده در اطاق ایزوله

از این اسپری در اطاق های ایزوله استفاده می شود و در کارخانه های داروسازی بسیار کاربرد دارد.

  • استفاده به عنوان عایق کابل و سیم

از این اسپری می توان به عنوان پوشش دهی کابل و سیم استفاده کرد و بهترین عایق برای الکتریسیته می باشد.

  • عایق گیری صدای خودرو

این اسپری به عنوان عایق گیری صدای خودرو نیز استفاده می شود و از صداهای خارج از اتومبیل به داخل اتومبیل جلوگیری می کند . مواد تشکیل دهنده اسپری هایی که برای عایق گیری صدای خودرو استفاده می شود پلی اورتان یا اپوکسی می باشد.

  • چسباندن اجسام

به دلیل قدرت چسبندگی بالا و خشک شدن سریع این محصول برای چسباندن قفسه های کتابخانه کاربرد بسیار زیادی دارد.

  • جلوگیری از ورود حشرات

همانطور که می دانید این اسپری کاملا ضد باکتری و حشرات است و با درزگیری درب و پنجره می تواند از ورود حشرات جلوگیری کند.

کاربرد اسپری فوم پلی یورتان

کاربرد اسپری فوم ضد حریق

امکان آتش سوزی در ساختمان ها مانند ساختمان های مسکونی ، اداری ، تجاری و سکوهای نفتی وجود دارد و دلیل آن استفاده از تاسیسات الکترونیکی بیشتر ، حجم زیاد کابل کشی و استفاده از مصالح با قابلیت اشتعال پذیری بیشتر نسبت به مصالح سنتی می باشد ، ساختمان ها باید به گونه ای ساخته شوند که در هنگام آتش سوزی قابلیت کنترل و عدم انتقال آتش به ساختمان های دیگر را داشته باشد .آتش سوزی ممکن است خسارت های مالی و جانی زیادی را دربر داشته باشد هنگام آتش سوزی دیوارهای ساختمان و سقف ها از هم جدا می شوند و برای جلوگیری ازبیشتر شدن آتش از طریق دیوارها و سقف ها ،  یاید تمامی مسیرهای عبور آتش را مسدود کنید برای این کار باید از همه ی کانال ها ، لوله ها ، داکت ها و کابل ها محافظت کرد تا آتش از طبقه ای به طبقه ی دیگر و حتی از اطاقی به اطاقی دیگر منتقل نشود.
با پیشرفته شدن علم ، روش هایی برای اطفاء حریق وجود دارد  یکی از این روش ها استفاده از مواد آتشبند و دود بند است و عملکرد آن به این شکل می باشد که مسیرهای گسترش آتش را برای مدت زمان معینی مسدود می کند . مثلا کابل یا مواد اشتعال دیگری که دچار آتش سوزی شده ابتدا باید انتشار فیتیله ای را از آن ماده قابل اشتعال را گرفت و بعد منافذ های باقی مانده حاصل از سوختن آن ماده را پر کرد تا مانع از سرایت دود و شعله به مکان های دیگر شود و در نهایت اقدام به اطفاء می نماییم .
به طور کل سیستم های آتشبند و دودبند ارائه شده ، در دو کلاس منبسط می شوند و مواد ساده را ارائه می دهند که برای جلوگیری از گسترش آتش شامل ( دود ، شعله های آتش و حرارت و گازهای سمی ) از یک محیط به محیط دیگرمی باشد ، این مواد با ایجاد یکپارچگی در سطح ، مانع انتشار آتش به دیگر مناطق ها می گردند و در دو کلاس منبسط شونده و مواد ساده ارائه می شوند .
محصولات زیادی در رابطه با آتش بند ، تولید و ساخته شده اند که یکی از آن ها به نام اسپری فوم ضد حریق است ، فوم پلی یورتان ضد حریق ، قابلیت مسدود کردن فضاها و حفره های موجود بین لوله ها و کابل ها ، فضاهای خالی بین چارچوب های درب و پنجره ، فضای خالی بین نمای ساختمان و سقف را دارد . با استفاده از این نوع فوم ها ایمنی ساختمان خود را بیشتر کنید .

نحوه استفاده از اسپری فوم پلی یورتان

پس از کسب اطلاعات کامل درباره اسپری فوم چیست ؟ و این اسپری چه ویژگی و کاربردهایی دارد نوبت به مرحله نحوه استفاده از فوم درزگیر برای درزگیری و پر کردن شکاف ها می رسد. اگر طرز استفاده از اسپری فوم را بدانید درزگیری به طور صحیح و با سرعت بالایی انجام می شود بنابراین توصیه می شود قبل استفاده روش استفاده از اسپری فوم را مطالعه کنید.
آماده سازی سطح برای درزگیری
قبل از این که اقدام به شروع درزگیری کنید سطح مورد نظر باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و کثیفی باشد. سطح کثیف قدرت چسبندگی فوم را بر روی سطح کم می کند و کیفیت کار در حین درزگیری از بین می برد. بنابراین با یک پارچه تمیز سطح را از هر گونه گرد و غبار پاک کنید.
آماده سازی اسپری برای درزگیری
در این مرحله ابتدا باید مشخص کنید که از چه نوع اسپری برای آماده سازی سطح استفاده می کنید. چرا که در انواع مختلف شلنگی و گان خور تولید می شوند. روش تزریق فوم از طریق شلنگ بسیار آسان است پس از تزریق فوم با شلنگ می توانید اضافه های فوم را با استفاده از کاتر از روی سطح جدا کنید و برای سطح یکنواخت تر می توانید روی فوم سنباده بزنید سپس رنگ دلخواه را روی سطح پاشش کنید. نکته مهم هنگام استفاده از اسپری ، حتما از دستکش استفاده کنید تا فوم ها در حین استفاده به دستتان نچسبد چرا که جدا کردن فوم از روی دست کمی سخت است.
مدل شلنگی چگالی بالاتری دارد و معمولا برای درزگیری ، اب بندی و یا عایق صوتی و حرارتی استفاده می شود. این اسپری برای انتقال فوم دارای یک شلنگ می باشد. اما مدل گان خور برای درزگیری های ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد و برای استفاده باید از تفنگ مخصوص خود استفاده شود.
بنابراین اگر از مدل گان خور استفاده می کنید اسپری را تکان دهید و گان را به آن متصل کنید و اگر از مدل شلنگ دار استفاده می کنید در ابتدا اسپری را تکان داده و شلنگ را برای تزریق فوم متصل کنید.
انجام اسپری
در این مرحله تا 30 درصد محل مورد نظر را فوم پر کنید و به هیچ عنوان به فوم نرم دست نزنید و اجازه دهید فوم به طور کامل خشک شود.حتما برای درزگیری ، اسپری را برعکس بگیرید این کار نتیجه بهتری برای درزگیری خواهد داشت.
پایان انجام درزگیری
پس از این که اسپری در محل مورد نظر خشک شد می توانید با یک کاردک ناهمواری های سطح را جدا کنید و روی سطح سنباده بکشید همانطور که مشاهده کردید نحوه استفاده از اسپری فوم پلی یورتان بسیار آسان است و با یادگیری و رعایت چند نکات مهم می توانید از این محصول استفاده بهینه را ببرید. 

نحوه استفاده از اسپری فوم پلی یورتان

نکات مهم حین استفاده از اسپری فوم پلی یورتان

  1. حتما قبل از تزریق ، از یک دستکش کار پلاستیکی استفاده نمائید چرا که در صورت تماس با دست یا پوست بدن به راحتی جدا نمیشوند و نیاز به حلال فوم پلی یورتان دارید.
  2. قبل از استفاده  ، اسپری را چند بار تکان دهید چرا که برای تولید فوم از گان پیشران استفاده می شود که به تزریق فوم کمک ویژه ای می کند با تکان دادن اسپری ، گاز و مواد با یکدیگر ترکیب می شوند. سپس قوطی اسپری را به صورت وارونه نگه دارید تا مواد فوم در نزدیکترین حالت به نازل قرار بگیرد. با این کار گازها در قسمت انتهایی قوطی اسپری قرار می گیرد و با فشاری که به مواد وارد می شود باعث تزریق بهتر مواد روی درزها می گردد.
  3. همانطور که در این مقاله ذکر شد این اسپری از مواد پلی اورتان و گازهای پیشران ساخته شده و باید بدانید که میزان جنبش گازهای پیشران به درجه دما بسیار بستگی دارد بدین معنی که اگر قوطی اسپری در حین تزریق برای درزگیری گرم باشد حرکت مولکول های گازهای پیشران افزایش می یابد و فشار بیشتری را روی مواد وارد می کند و باعث می شود تزریق با شدت بیشتری انجام شود اما اگر فوم در حین درزگیری سرد باشد حرکت گاز پیشرانه کم تر شده و در تزریق بهینه فوم دوباره خلل ایجاد می کند بنابراین حتما قوطی اسپری را در دما +5 تا +35 درجه سانتی گراد نگهداری کنید پیشنهاد ما به شما این است که یک روز از قبل از استفاده ، فوم را 12 ساعت در دما اتاق نگهداری کنید .

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا درهنگام درزگیری با اسپری  باید به آن آب اسپری کرد ؟ حتما می دانید که فوم پس از خشک شدن کامل حالت اسفنجی به خود می گیرد که منافذ زیادی دارد و هرچه منافذ فوم بزگتر باشد باید بدانید که تراکم و استحکام فوم بیشتر می شود. علاوه بر این موردها رطوبت ، فوم را افزایش می یابد .

تابش نور باعث می شود رنگ پلی اورتان تغییر کند برای جلوگیری از تغییر رنگ فوم پس از خشک شدن کامل و برش دادن می توانید فوم را رنگ کنید برای این کار می توانید برای سهولت کار از اسپری رنگ استفاده نمایید.

 

اسپری فوم پلی یورتان چیست؟
اسپری فوم پلی یورتان برای درزگیری ، پر کردن شکاف ، عایق گیری صدا و حرارت استفاده می شود.
برای عایق گیری با عمق بالا اسپری فوم پلی یورتان کاربرد دارد؟
فوم پلی یورتان برای ایجاد حجم نیاز به رطوبت دارند از این رو برای عایق گیری با عمق بالا با هر بار پاشش و ایجاد لایه باید سطح فوم را با اب مرطوب کنید.
از اسپری فوم پلی یورتان به عنوان عایق گیری صدا میشه استفاده کرد.
بله. علاوه بر عایق گیری صدا می توان به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده کرد؟
اسپری فوم پلی یورتان قابلیت چسباندن به پلاستیک را دارد؟
از ین اسپری بر روی سطوح پلاستیکی از جنس پلی اتیلن و پلی پروپلین استفاده نمی شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد کاربرد اسپری فوم پلی یورتان و طرز استفاده از اسپری فوم
CAPTCHA
علی در تاریخ پنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ :
سلام ، آیا از این اسپری میشه روی چوب استفاده کرد طوری که بعدأ از چوب جدا نشه
سلام وقت بخیر شما این محصول را با چسب سوسیسی پلی ورتان اشتباه گرفته اید
سعید در تاریخ دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ :
سلام وقت بخیر از این چسب واسه شکستگی گیربکس ماشین میشه استفاده کرد؟طوری که جلوی نشتی روغن رو بگیره؟
سلام وقت بخیر نه این محصول برای این کاربرد طراحی نشده ، ولی برای اینکار میتونید از چسب دوقلو های فولاد استفاده کنید
توکلی در تاریخ دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ :
آیا از اسپری فوم برای تزریق به درون چهارچوب فلزی دربهای ضدسرقت آپارتمان استفاده کرد؟ آیا تزریق فوم باید با شلنگ بلند انحام شود.لطفا راهنمایی بفرمایید.
سلام وقت بخیر اسپری فوم قابلیت مصرف در چارچوب در های ضد سرقت رو دارا می باشد ، یکی از اوناع اسپری فوم ها اسپری فوم های شلنگی هستند که راحت ترین نوع از اسپری فوم برای مصرف می باشند
افشین در تاریخ دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ :
سلام آیا از این کالا میشود برای درز بین ساختامان وشیروانی ازجنس فایبر کلاس برای جلوگیری از نشتی باران استفاده کرد
سلام وقت بخیر بله در زیر کار اسپری فوم استفاده کنید و روی اسپری عوم رو با چسب های سیلیکونی بپوشانید
جعفرى در تاریخ شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ :
اگر فوم در دست بچسپد با چه چيزى بايد پاك كرد تشكر
سلام وقت بخیر از اسپری فوم پاک کن باید استفاده کنید
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح