نحوه نگهداری ابزار باغبانی

بیل، بیلچه، بیلچه ارتشی، آب پاش، اره درخت بر باغبانی، سم پاش و ... وسایل مورد نیاز باغبانی هستند. علاوه بر اینکه برند و جنس خریداری شده در طول عمر ابزار باغبانی موثر است، نحوه نگهداری ابزار باغبانی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. به همین دلیل در این مطلب به اصول و نحوه نگه داری ابزار باغبانی خواهیم پرداخت.

اهمیت نگهداری ابزار باغبانی

هر شغلی مثل باغبانی برای کار نیاز به ابزار تخصصی دارد. متاسفانه برخی هنگام خرید تنها به فکر داشتن آن ابزار هستند و توجهی به برند، جنس و کیفیت ابزارآلات شغل خود ندارند. البته لازم به ذکر است که حتی با خرید بهترین ابزار باغبانی موجود در بازار نیز شما می بایست نحوه نگهداری ابزار باغبانی را یاد بگیرید. احتمالا این سوال در ذهن شما ایجاد شده که اهمیت نگه داری از ابزار باغبانی چیست؟
و اما اهمیت نگهداری ابزار باغبانی :
  • با نگهداری صحیح و اصولی ابزار باغبانی، ابزارآلات شما عملکرد و کارایی بهتری خواهند داشت.
  • طول عمر ابزار شما افزایش خواهد یافت. یا به عبارتی، عمر مفید بیشتری خواهد داشت.
  • با نگهداری صحیح از ابزارآلات خود، با مشکلی همچون خرابی ناگهانی مواجه نخواهید شد.
  • در صورت عدم نگه داری صحیح و خرابی ابزار، مجبور به خرید مجدد خواهید شد و در نتیجه هزینه های شما افزایش می یابد. پس با نگهداری صحیح، هزینه های شما نیز کاهش خواهد یافت.

ویژگی های محل نگهداری ابزار باغبانی

یکی از اولین نکات نگه داری ابزار و ادوات باغبانی، توجه به محل نگهداری آن ها است. به عنوان مثال ابزار باغبانی نباید در محیطی که خطر اشتعال وجود دارد، نگه داری شوند. برخی از ابزارآلات باغبانی دارای دسته چوبی هستند و یا از مشتقات نفتی قابل اشتعال تولید شده اند. بنابراین قرار دادن آن ها در محلی که امکان آتش سوزی در آن وجود دارد (مثلا قرار دادن در نزدیکی سیم های برق فاقد پوشش مناسب) می تواند بسیار خطرآفرین باشد. بهترین شکل و محل نگه داری ابزار باغبانی عبارت است از :
  • محیط خشک و سرپوشیده
  • در صورت اجبار برای نگه داری در فضای باز، حتما از کاورهای ضدآب برای ابزار خود استفاده کنید.
  • رعایت فاصله مناسب بین ابزارآلات به طوری که جریان هوا در بین آن ها برقرار باشد.
  • ابزاری که قابلیت آویزان شدن دارند را بر روی دیوار آویزان کنید.

نحوه مراقبت ابزار باغبانی در برابر زنگ زدگی

برای ساخت ابزار باغبانی از آلیاژهای متفاوتی استفاده می شود. ممکن است برخی از آن ها در برابر زنگ زدگی مقاوم نباشند و در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت، دچار زنگ زدگی شوند. بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق :
  1. ابزار را در جای خشک و خنگ نگهداری نمایید.
  2. پس از اتمام کار، ابزارها را خشک نمایید.
  3. بر روی قسمت های فلزی ابزار خود از روغن های ضد زنگ استفاده کنید.

نحوه مراقبت از شاخه زن ها

تیغه ها و انواع قیچی شاخه زن جزو وسایل و ابزار مهم باغبانی محسوب می شوند، به همین دلیل نگهداری از آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. جهت ساخت شاخه زن ها اغلب از فولادهای ضد زنگ استفاده می شود. نکته ای که در رابطه با نگهداری از شاخه زن ها اهمیت دارد بحث تیز نگه داشتن تیغه ها و جلوگیری از کند شدن آن ها است. بهترین لطفی که می توانید در حق شاخه برهای خود کنید، تمیز و تیز کردن آن ها پس از هر بار استفاده است.

نحوه نگهداری از قیچی باغبانی

قیچی باغبانی یا قیچی هرس یک وسیله ضروری و محبوب برای باغبانان و هر کسی که با گل و گیاه سر و کار دارد به حساب می آید. قیچی باغبانی انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال قیچی باغبانی دسته بلند، قیچی درخت زنی، قیچی میوه چین و ... که هر باغبانی با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن ها می کند. قیچی شاخه زن که پیش تر به آن اشاره کردیم نیز جزو قیچی باغبانی محسوب می شود. برای نگهداری از انواع قیچی های باغبانی راهکارهای زیر توصیه می شود :
  1. پس از هر بار استفاده، ابزار خود را تمیز و خشک نمایید.
  2. جهت تمیز کردن ابزار خود، با محلول های مخصوص ضدعفونی کننده، ابزار مورد نظر را ضدعفونی کنید. 
  3. در صورت کند شدن قیچی باغبانی، به موقع ابزار خود را تیز نمایید.

نحوه نگهداری از ابزار الکترونیکی

ابزارهای الکترونیکی باغبانی مثل اره درخت بر موتوری را دور از رطوبت در محلی خشک و خنک نگهداری کنید. هر از چند گاهی با چک کردن سیم های آت از سالم بودن پوشش سیم ها مطمئن شوید. با مراقبت صحیح از باتری آن ها (در صورت باتری خور بودن) عمر مفید باتری و در نتیجه ابزار الکترونیک خود را افزایش دهید.

چگونه از ابزار باغبانی در برابر زنگ زدگی محافظت کنیم؟
بهتر است ابزارآلات باغبانی را در جای خشک نگهداری کنید و پس از استفاده آن را کامل خشک کنید و از روغن های ضد زنگ استفاده کنید.
چگونه ابزار باغبانی را ضد عفونی کنیم؟
می توانید ابزار باغبانی را رد یک محلول سفید کننده یک درصد که با آب ترکیب شده غوطه ور کنید و پس از چند دقیقه با یک پارچه آن را خشک کنید.
ابزار باغبانی را کجا نگهداری کنیم؟
سوله در محیط های باز بهترین مکان برای نگهداری ابزار است در غیر این صورت می توانید از یک دیوار اضافه برای آویز کردن ابزار استفاده کنید.
ارسال نظر / پرسش در مورد نحوه نگهداری ابزار باغبانی
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح