پیچ گوشتی چیست؟ کاربرد پیچ گوشتی در صنایع مختلف

پیچ گوشتی چیست؟

پیچ گوشتی چیست و چه کاربردی دارد؟ پیچ‌ گوشتی‌ ها معمولا ابزاری هستند که با دست کار می‌کنند اما انواع برقی آن نیز موجود است. از این ابزار برای باز کردن و بستن پیچ‌ ها استفاده می‌شود و مهم‌ ترین دلایل محبوبیت این ابزار ، این است که می‌ توان آن‌ها را به‌ صورت تکی برای منازل و کارهای شخصی یا به‌ صورت یک ست برای افراد حرفه‌ ای و تعمیرکار تهیه کرد.
 یک پیچ‌ گوشتی معمولی و ساده از یک دسته و یک میله که در انتهای آن نوک پیچ‌ گوشتی است، ساخته شده است. میله این ابزار معمولا از فولاد خیلی سخت ساخته می‌ شود تا در برابر خمش در حین فشار و یا پیچش مقاوم باشد.
پیچ گوشتی چیست؟ کاربرد پیچ گوشتی
دسته این ابزار از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. محبوب‌ ترین جنس‌های دسته چوب، فلز و پلاستیک هستند که کاربر با استفاده از آنها بیشترین چسبندگی را دارد و دائم در دستش لیز نمی‌خورد. با توجه به سرپیچ‌های مختلفی که ساخته می‌شود، نوک پیچ‌ گوشتی و سایز پیچ گوشتی تغییر می‌کند و با نوک‌ های مختلف و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند.

اجزای پیچ گوشتی را بهتر بشناسیم

هر پیچ‌ گوشتی از چند بخش ساخته شده است که با گرد آمدن در کنار هم سبب ایجاد یک وسیله کاربردی شده‌اند از بالا به پایین اجزای پیچ گوشتی شامل موارد ذیل می شود:
  1. دسته
  2. میله
  3. تیغه
  4. نوک
  • دسته 
بزرگ‌ ترین بخش پیچ‌ گوشتی دسته آن است. یک دسته استاندارد به نحوی ساخته می‌شود که به‌ راحتی در دست قرار گیرد و یک طراحی ارگونومیک داشته باشد. با توجه به نوع پیچ‌ گوشتی و هدف از ساخت آن، دسته می‌تواند باریک، ضخیم شکل دار یا صاف باشد. در حین کارکردن با پیچ‌ گوشتی نباید دسته در دست سر بخورد از طرفی هم با توجه به محیط کاری پیچ‌ گوشتی ممکن است دسته را از چوب و پلاستیک به‌عنوان مواد عایق یا فلز به‌عنوان یک ماده غیر قابل اشتعال بسازند.
جنس اکثر دسته‌های پیچ‌ گوشتی از نوعی پلاستیک سخت به نام سلولز استات است که برای راحتی کاربران یک‌ لایه لاستیکی گرما دیده روی آن قرار می‌دهند.
دسته پیچ گوشتی مهم ترین اجزای پیچ گوشتی
انواع دسته پیچ گوشتی
هماهنگی بین نوک پیچ‌ گوشتی و سرپیچ از مهم‌ ترین نکات در هنگام انتخاب پیچ‌ گوشتی است. اما انتخاب یک دسته مناسب می‌تواند به مشاغل مختلف کمک کند. دسته‌های مختلف پیچ‌ گوشتی‌ ها را می‌توان در بخش‌های زیر جای داد:
  1. پیچ‌ گوشتی با دسته Wera Kraftform Kompakt
  2. دسته‌های ضخیم پیچ‌ گوشتی
  3. دسته چوبی
  4. حالت T شکل برای دسته 
  5. دسته‌های flag
  6. دسته‌های لاستیکی یا بالشتکی 
  7. دسته کریستالی
  8. پی‌ وی‌ سی
  9. سلولوزی
  10. دسته ضدلغزش
  11. 6 گوش
  12. 4 گوش
  13. ارگونومیکس

ساخت دسته پیچ گوشتی باید به صورت ارگونومیک و ایمن باشد و از تعریق دست کاربر در حین کار جلوگیری کند در کنار پیچ گوشتی ابزاری به نام فازمتر نیز وجود دارد که شبیه به ابزار پیچگوشتی می باشد اما کاربردی متفاوت دارد دسته فازمتر از چه جنسی است؟ دسته فازمتر باید از جنس پلاستیک باشد تا برای تست ولتاژ خطر برق گرفتگی کاربر را تهدید نکند.

انواع دسته پیچ گوشتی و کاربردهایش


  • میله پیچ گوشتی
نام دیگری که برای میله می‌توان استفاده کرد، شفت است. میله به دسته متصل می‌شود و آن را در سایزهای مختلفی می‌سازند. فولاد بهترین جنسی است که برای ساخت این بخش می‌توان استفاده کرد؛ چراکه در اثر اعمال فشار دچار خمیدگی یا تغییر شکل نشود و طول عمر و دوام بالایی دارد. برای ایمنی بیشتر برق‌ کاران، این بخش از پیچ‌ گوشتی را با یک پوشش عایق پلاستیکی می‌پوشانند.
برای آن که شفت یا میله بتواند گشتاور بیشتری ایجاد کند، معمولا آن را به‌ صورت گرد یا شش‌ گوش طراحی می‌کنند. به جز فولاد می‌توان از مواد دیگری هم برای ساخت میله استفاده کرد و در بعضی موارد هم رنگ‌های مختلفی برای آن در نظر می‌گیرند.
میله پیچ گوشتی مهم ترین اجزای پیچگوشتی

  • تیغه پیچ گوشتی
نام دیگری که برای میله می‌توان استفاده کرد، شفت است. میله به دسته متصل می‌شود و آن را در سایزهای مختلفی می‌سازند. فولاد بهترین جنسی است که برای ساخت این بخش می‌توان استفاده کرد؛ چراکه در اثر اعمال فشار دچار خمیدگی یا تغییر شکل نشود و طول عمر و دوام بالایی دارد. برای ایمنی بیشتر برق‌ کاران، این بخش از پیچ‌ گوشتی را با یک پوشش عایق پلاستیکی می‌پوشانند.
برای آن که شفت یا میله بتواند گشتاور بیشتری ایجاد کند، معمولا آن را به‌ صورت گرد یا شش‌ گوش طراحی می‌کنند. به جز فولاد می‌توان از مواد دیگری هم برای ساخت میله استفاده کرد و در بعضی موارد هم رنگ‌های مختلفی برای آن در نظر می‌گیرند.

تیغه پیچ گوشتی یکی از اجزای مهم پیچ گوشتی

انواع پیچ گوشتی به تفکیک نوک

برخی از رایج‌ ترین انواع سری یا نوک پیچ‌ گوشتی شامل موارد زیر است:
  • پیچ‌ گوشتی شکاف‌ دار: ابتدایی‌ ترین نوع پیچ‌ گوشتی یا همان دوسو
  • پیچ‌ گوشتی فیلیپس
  • پیچ‌ گوشتی رابرتسون
  • پیچ‌ گوشتی pozidriv
  • پیچ‌ گوشتی تورکس (torx)
  • پیچ‌ گوشتی‌های امنیتی تورکس
  • پیچ‌ گوشتی تورکس پلاس (torx plus)
  • پیچ‌ گوشتی شش‌ گوش
  • پیچ‌ گوشتی‌های سوکت مربعی
  • پیچ‌ گوشتی سه سو

کاربردهای پیچ گوشتی چیست؟

با توجه به این که پیچ‌ گوشتی در هر مکانی ضروری است، کاربردهای مختلفی هم دارند. در یک دسته‌ بندی کلی می‌ توان رایج‌ ترین کاربردهای پیچ‌ گوشتی را بخش‌های زیر در نظر گرفت:
  1. کارهای مربوط به تجهیزات الکترونیکی و برق
  2. باز کردن پیچ های تلفن همراه با استفاده از پیچ گوشتی موبایلی
  3. باز کردن کامپیوترها
  4. باز کردن پیچ ساعت با پیچ گوشتی ساعتی
  5. در فرایند بازکردن تولیدات مکانیکی و صنعتی نقش مهمی دارند.
  6. قابل‌ استفاده در نجاری و کارهای مربوط به چوب

این کاربردها جزء رایج‌ ترین کاربردهای پیچ‌ گوشتی‌ است. اما در کنار آن برخی از پیچ‌ گوشتی‌ها هستند که تنها برای مصارف خاصی ساخته شده‌اند؛ برای مثال دسته‌ های آن‌ها را از جنس عایق ساخته‌ اند و برای برق‌های ولتاژ قوی مناسب هستند

کاربردهای پیچ گوشتی چیست؟

مزایا و معایب پیچ گوشتی

در این صفحه به مزایا و معایب انواع پیچ گوشتی می پردازیم:
  • مزایا و معایب پیچ گوشتی دوسو
یکی از مهم‌ ترین مزایای پیچ‌ گوشتی‌های دوسو، استفاده آسان از ابزار است. آنها ساده هستند و کاربر برای استفاده از آن نیازی به آموزش ندارد. این بدان معناست که هنگام کار با پیچ‌ گوشتی دوسو، چه مبتدی یا متخصص، مشکلی پیدا نخواهید کرد. علاوه بر این، برای این کار نیازی به باتری یا منبع الکتریکی ندارد و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. عیب آن این است که کاربردهای محدودی دارد و نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. این ابزار مستعد لیز خوردن است و به‌ راحتی از دست می‌افتد که اغلب به پیچ یا فضاهای اطراف آسیب می‌رساند.
  • معایب و مزایای پیچ‌ گوشتی فیلیپس و چهارسو
یک نوع مناسب از پیچ‌ گوشتی‌ها است که کاربردهای مختلفی دارد. برخلاف نوع دوسو به‌ خوبی در پیچ چفت می‌شود و هرگز از دست لیز نمی‌خورد و نمی‌افتد. در مورد این دسته از پیچ‌ گوشتی‌ها عیب خاصی وجود ندارد و تنها نیاز به کمی تجربه در هنگام استفاده از آنها دارید.
  • مزایا و معایب پیچ گوشتی الن
گشتاور بالای آن‌ها کار برای کاربر راحت‌ تر می‌کند و از لحاظ قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه هستند و عیبش در الزامی بودن تطابق بین بیت و پیچ است که باعث محدود شدن کاربرد آن شده است.

انواع پیچ گوشتی خاص

طراحی پیچ گوشتی در پیچ گوشتی های خاص متفاوت اند. به طور کلی نوع‌ های خاصی از پیچ‌ گوشتی‌ها وجود دارد که ممکن است در زندگی روزمره کمتر دیده باشیم مثل پیچ گوشتی آلنی که ظاهری شبیه به پیچ گوشتی ستاره ای دارد اما برای پیچ های آلن کاربرد داد. اما دانستن نکاتی در مورد پیچ گوشتی های خاص و شناختشان خالی‌ ازلطف نیست. در اینجا در مورد انواع پیچ گوشتی خاص توضیحاتی شرح داده ایم.
پیچ‌ گوشتی سه سو بنز چیست؟
دارای سه تیغه است که با زاویه ۱۲۰ درجه نسبت به هم قرار گرفته‌ اند و شکل حرف Y را ایجاد می‌کنند. در صنعت بازی و تلفن‌های همراه و جاهایی که پیچ‌های سه سو استفاده شده باشد کاربرد دارند. 

پیچ‌ گوشتی مثلثی چیست؟
این ابزار یکی از انواع پیچ گوشتی های خاص است که دارای یک نوک مثلثی شکل بوده و برای استفاده در پیچ‌های مثلثی مناسب است. سری این پیچ‌ گوشتی در داخل پیچ قرار گرفته و آن را می‌چرخاند. در تجهیزات الکترونیکی این پیچ بیشتر استفاده می‌شود.
پیچ‌ گوشتی فریرسون شبیه به فیلیپس است و بیشتر در تجهیزات دریایی به کار می‌رود. نوک آن نسبت به پیچ‌ گوشتی فیلیپس تیزتر است و گشتاور بیشتری فراهم می‌کند.
پیچ گوشتی مثلثی یکی از انواع پیچ گوشتی های خاص
نوع مغناطیسی از پیچ‌گوشتی‌ ها باعث شده است که دیگر نگران گم‌ کردن پیچ‌هایتان نباشید. قدرت مغناطیسی نوک این پیچ‌ گوشتی  ، پیچ را نگه می‌دارد و مانع از افتادن آن می‌شود.

پیچ گوشتی بکسی چیست؟

یکی دیگر از انواع پیچ گوشتی ها ، پیچ گوشتی بکسی می باشد. برای باز کردن پیچ هایی که در مکان های غیر قابل دسترس قرار دارند و نمی توان چرخش لازم روی دسته داشت از پیچ گوشتی بکسی استفاده می شود.

پیچ گوشتی ستاره ای چیست؟

نوک پیچ گوشتی ستاره ای ، به شکل ستاره شش پر ساخته شده که برای باز و بسته کردن پیچ های ستاره ای شکل استفاده می شود و اگر در برخی از لوازم های الکترونیکی دقت کرده باشید پیچ هایی مشاهده می شوند که تنها با پیچ گوشتی ستاره ای قابلیت باز و بسته کردن دارند.

پیچ گوشتی ستاره ای سوراخ دار چیست؟

در برخی از لوازم های الکترونیکی و دیجیتالی پیچ هایی وجود دارند که ملقب به پیچ امنیتی تورکس می باشند این پیچ ها برای این که افراد نتوانند به راحتی آن را باز و بسته کنند ساخته شده اند و برای باز و بسته کردن پیچ های امنیتی تورکس ، پیچ گوشتی های  ستاره ای سوراخ دار مناسب اند. پیچ گوشتی ستاره ای سوراخ دار دارای یک سری ستاره ای با یک سوراخ در وسط آن می باشد.

پیچ گوشتی هشت سو pz چیست؟

این مدل پیچ گوشتی هشت سو شکلی شبیه به پیچ گوشتی های چهارسو دارد با این تفاوت که 4 شیار در اطراف نوک پیچ گوشتی قرار دارند و از آن در صنایع چوب و ام دی اف بسیار استفاده می کنند.

پیچ گوشتی هزار خاری چیست؟

پیچ گوشتی های هزار خاری یکی دیگر از انواع پیچ گوشتی های خاص هستند که در مکانیکی ها برای تعمیرات اتومبیل ، تعمیرگاه ها  و کارگاه ها کاربرد دارد. سر پیچ گوشتی های این نوع ابزار در اندازه های کوتاه و بلند ساخته می شوند و معمولا برای افزایش طول عمر آن ها از آلیاژ کروم وانادیوم استفاده می شود که در برابر سایش دوام بیشتری نسبت به سایر آلیاژ ها دارد.

پیچ گوشتی دوشاخ چیست؟

پیچ گوشتی دو شاخ دارای یک سری به شکل u  است که وسط آن به صورت چاک دار خالی می باشد شکل این ابزار طوری ساخته شده که باعث سهولت در باز و بسته کردن پیچ می شود. معمولا برق کاران و کسانی که با لوازم های الکترونیکی سر و کار دارند از این نوع پیچ گوشتی مدل چاکدار استفاده می کنند.
پیچ گوشتی چیست؟
پیچ گوشتی ابزاریست برای باز و بسته کردن انواع پیچ که در منازل و صنایع های مختلف کاربرد دارد.
آیا می توان از یک نوع پیچ گوشتی برای همه پیچ ها استفاده کرد؟
خیر. پیچ گوشتی ها انواع مختلفی دارند و سری پیچ گوشتی هر کدام برای پیچ خاص طراحی شده است و یک نوع پیچ گوشتی قابلیت باز و بسته کردن همه پیچ ها را ندارد.
نوک پیچ گوشتی باید از چه جنسی برخوردار باشد؟
نوک پیچ گوشتی از جنس فولاد با روکش های کروم در برابر سایش و زنگ زدگی مقاومت بالاتری دارند.
پیچ گوشتی در چه مشاغل هایی کاربرد دارد؟
از پیچ گوشتی برای تعمیرات لب تاپ ، موبایل ، ساعت سازی ، تعمیرگاه ها و... استفاده می شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد پیچ گوشتی چیست؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح