سرامیک پرسلان چیست؟ کاربرد پرسلان

قبل از این که به تعریف سرامیک پرسلان چیست؟ بپردازیم ابتدا درباره کاشی و سرامیک توضیح مختصری خواهیم داد. همه ما با کلمه کاشی و سرامیک اشنایی داریم و با خواندن آن سرامیک های کف منزل و یا سرامیک های ساختمان ها را به یاد می آوریم سرامیک های غیر پرسلانی یک نوع کاشی معمولی هستند که از موادهای سفالی در جنس های مختلف ساخته شده اند.

پرسلان یک ماده سرامیکی دانه ریز است که از مواد کائولن ، خاک رس سفید است استخراج می شود و به دلیل استحکام بالا و مقاومت آن در برابر لکه های سخت برای تولید کاشی استفاده می شود. کاشی های پرسلان تخلخل بسیار کمی دارند و به طور کلی ضد آب هستند و می توانند تا دما 1800 درجه فارنهایت را تحمل کنند و مانند سایر کاشی های معمولی واکنش نمی دهند از این رو این نوع کاشی ها ، کاشی های ضد تحریق نیز هستند.

سرامیک پرسلان چیست؟ سرامیک پرسلان بهترین سرامیک برای نصب در انواع سطوح


به طور کلی سرامیک پرسلان از تولیدات جدید سرامیک ها می باشد که نسبت به سرامیک های معمولی از ویژگی های برتری برخوردار است و جایگزین سرامیک با ساختارهای قدیمی شده است. برای تولید سرامیک پرسلان ، از موادهای معدنی طبیعی استفاده شده و اصلی ترین ماده ای که در این نوع سرامیک استفاده می شود ، خاک رس چینی است که با ترکیب مواد معدنی کائولین باعث شده تا سرامیک پرسلان در دمای بسیار بالا و دمای پایین استحکام بالایی داشته باشد.

این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت بالا و پایین در محیط های خارج از ساختمان بسیار کاربرد دارد و این ویژگی اهمیت استفاده از کاشی پرسلان را چندین برابر کرده است. به طور کلی پرسلان یکی از جدیدترین تولیدات کاشی و سرامیک با تکنولوژی بالا در صنعت است که به دلیل غیر قابل نفوذ بودن آب و استحکام بالا در برابر دمای پایین در حال حاضر جایگزین کاشی و سرامیک های معمولی شده است.

سرامیک پرسلان چه ویژگی هایی دارد؟

  1. سرامیک پرسلان ، در برابر سرما و یخبندان مقاومت بالایی از خود نشان می دهد و جذب آب پایین تر از 0/1 را دارد از این رو استفاده  آن در محیط های خارج از ساختمان گزینه مناسبی است.
  2. ساختار پرسلان به گونه ای است که در برابر موادهای شیمیایی مانند موادهای شوینده مقاوم است و با استفاده از آن ها تغییر رنگ نمی دهند.
  3. کاشی پرسلان با گذشت زمان به هیچ عنوان خراشیده و دچار شکستگی و رنگ پریدگی نمی شوند چرا که این سرامیک ها در دمای بالا و با زمان طولانی پخت شده اند ، و برای محیط های پر تعدد قابلیت استفاده را دارد.
  4. با دوام در برابر حرارت و ضد حریق
  5. پرسلان ها بر اثر تابش نور خورشید و اشعه ماورا بنفش و عوامل های محیطی دیگر به هیچ عنوان رنگ خود را از دست نمی دهند.
  6. سرامیک های پرسلان در سایز و مدل های مختلف تولید می شوند و مطابق با سلیقه خود می توانید زیباترین کاشی پرسلان را انتخاب کنید.
  7. داشتن عمر طولانی در سرامیک پرسلان باعث شده تا این نوع سرامیک محبوبیت خاصی بین خریداران کاشی و سرامیک پیدا کند.
  8. سرامیک پرسلان سطح بسیار صاف و یکنواختی دارد و کم تخلخل ترین نوع ماده سرامیکی است که می توان از آن برای نصب سرامیک حمام و یا آشپزخانه استفاده کرد

تفاوت سرامیک پرسلان با کاشی و سرامیک معمولی

  • موادی که در ساخت سرامیک های پرسلان استفاده شده با کاشی های معمولی متفاوت است  و این یکی از اصلی ترین تفاوت سرامیک پرسلان و معمولی می باشد ، پرسلان از ترکیب موادهای طبیعی خاک رس ، فلدسپات ، سیلیس و سایر موادهای معدنی ساخته شده اما کاشی های معمولی از خاک رس ، ماسه و موادهای دیگر ساخته می شود که هر دو خصوصیات های متفاوتی دارند. نوع خاک رسی که در سرامیک پرسلان استفاده می شود مواد ریز دانه به نام کائولین است و نوع خاک رسی که در کاشی های معمولی استفاده می شود مواد درشت دانه به نام سفال می باشد.
  • کاشی های پرسلان  در برابر ایجاد لکه ، رنگ پریدگی ، خراشیدگی ، ترک و حرارت مقاوم است و به راحتی بر اثر عوامل های محیطی یا برخورد با واکنش های شیمیایی تغییر رنگ نمی دهد. اما کاشی های معمولی در صورت قرار گرفتن در معرض هوا ، گرما ، آب مقاومت زیادی  نسبت به سرامیک پرسلان ندارند و در صورت افتادن به راحتی می شکنند.

تفاوت سرامیک پرسلان باکاشی معمولی

  • نفوذ آب در سرامیک های پرسلان بر خلاف کاشی های معمولی وجود ندارد از این رو در مکان های پرتعدد و سرویس های بهداشتی این نوع سرامیک استفاده می شود.
  • تفاوت ظاهری سرامیک پرسلان و معمولی : یکی دیگر از تفاوت های سرامیک پرسلان با کاشی های معمولی ظاهر این دو می باشد سرامیک پرسلان سطح صاف و بسیار براقی دارند در صورتی که کاشی های معمولی کمی از سطح خشن تری برخوردار هستند. رنگ های سرامیک می تواند سفید ، خاکستری و یا بژ متغیر باشد و به دلیل ضخامت بالا کاشی های معمولی برجستگی های مشخصی دارند که قابل لمس هستند و از طرفی کاشی های پرسلان به دلیل این که در دمای بالا پخته می شوند ظاهری براق تر و صیقلی تری دارند.
  • سرامیک های پرسلان بر خلاف کاشی های معمولی به راحتی شکسته نمی شوند به همین دلیل برای کف های پر تعدد کاربر دارند.
  • پرسلان به دلیل جذب آب بسیار کم نسبت به کاشی های معمولی ، حفظ نظافت در محیط هایی که احتمال رطوبت و نشتی وجود دارد آسان تر است.
  • مقاومت سرامیک پرسلان در سرما ، خراشیدگی و شکستگی بیشتر از کاشی های معمولی است به همین دلیل در خارج از منزل نیز کاربرد دارد.
  • قیمت کاشی پرسلان به نسبت کاشی معمولی کمی گران تر است و این به دلیل استحکام بالا و ویژگی های منحصری که کاشی های پرسلان نسبت به کاشی معمولی دارند می باشد. اما با یکبار هزینه می توانید چندین سال از نصب کاشی با کیفیت بهره مند شوید

طبقه بندی انواع کاشی و سرامیک

دسته بندی سرامیک پرسلان به نوع مواد سازنده و نوع پوشش سرامیک بستگی دارد:
دسته بندی سرامیک پرسلان بر اساس نوع مواد سازنده
سرامیک پرسلان از نظر مواد سازنده به سه دسته سخت خمیر ، نرم خمیر و چینی استخوانی تقسیم بندی می شوند.  سرامیک سخت خمیر از سنگ فلوسپاتی با حرارت بالا ساخته می شود اما سرامیک از نوع خمیر نرم با دمای پایین تر ساخته می شود موادهای سازنده روی سرامیک های پرسلان تاثیر زیادی دارد برای مثال مواد سازنده نرم خمیر به دلیل نرم بودن قابلیت برش را دارد و می توان با صفحه برش پرسلان آن را برش داد و اگر آلودگی بر روی آن بنشیند به راحتی تمیز نمی شود در صورتی که در سخت خمیر اینگونه نمی باشد.
سرامیک سخت خمیر مقاومت بالایی نسبت به نرم خمیر دارد از این رو با ترکیب مواد دیگری به نام سرامیک چینی استخوانی که شفاف هستند سرامیک پرسلانی با استحکام بالا و شفاف تولید شده اند.

سرامیک پرسلان بر اساس پوشش

از نظر پوشش سرامیک پرسلان به دو دسته لعاب دار و پولیش دار تقسیم بندی می شوند. سرامیک های پرسلان در مرحله اول پس از بیرون آمدن از کوره سطح زبری دارند و استفاده از آن در محیط های داخلی مناسب نیست بلکه می توان از آن در حیاط ها و محیط های بیرونی استفاده کرد.
سرامیک لعاب دار طرح  و شکل های مختلفی دارد و برای لعاب دار شدن باید دوبار در کوره قرار بگیرد این نوع سرامیک با پوشش لعاب براق یا مات هستند و اگر سرامیک های زبری که از کوره بیرون آمده را پولیش بزنید به آن سرامیک پولیش دار می گویند. سرامیک پرسلان نانو پولیش جذب پایین تری دارند.

مزایای سرامیک پرسلان

مزایای سرامیک پرسلان به شرح ذیل می باشد:
  1. سرامیک پرسلان در برابر نور خورشید و گرما به دلیل سطح شفافی که دارد مقاوم است و مانع تغییر رنگ بر اثر تابش خورشید می شود.
  2. سرامیک پرسلان در برابرمواد شیمیایی ، حرارت بالا دوام زیادی دارد و با تمیز کردن سطح سرامیک با مواد شوینده هیچ آسیبی به سرامیک وارد نمی شود چرا که این نوع سرامیک ها در برابر نفوذ آب مقاوم هستند از این رو می توانید برای نصب کاشی و سرامیک سرویس های بهداشتی و کاشی و سرامیک حمام از نوع پرسلان استفاده کنید.
  3. این نوع سرامیک ها زیبایی و جلوه بیشتری نسبت به سرامیک های معمولی دارند و در طرح و رنگ های مختلف تولید شده اند و در سایزهای مختلف قابل سفارش هستند.
  4. مواد تشکیل دهنده سرامیک پرسلان از مواد طبیعی و خام است و قابلیت تجزیه در محیط زیست در مدت زمان کوتاه را دارد.
  5. استحکام بالا در برابر شکستگی و خراشیدگی به دلیل استفاده از مواد طبیعی مرغوب

نکته :
برای چسباندن سرامیک پرسلان باید از چسب مخصوص خود یعنی چسب کاشی استفاده شود اما می توانید برای اتصال موقت قبل از خشک شدن و استحکام یافتن چسب کاشی ، از چسب 123 استفاده کنید و نکته مهم اینجاست که اگر اسپری تک چسب 123 از کیفیت بالایی برخوردار نباشد باعث زرد شدن سطح سرامیک پرسلان می شود بنابراین در خرید چسب ها برای اتصال کاشی ها دقت کنید.
همانطور که گفته شد هر چسبی برای چسباندن سطح کار مشخص ساخته شده برای کاشی های پرسلان با توجه به این که نفوذ آب در این کاشی ها ممکن نیست استفاده از چسب سنگ برای این نوع سرامیک مناسب نمی باشد.

معایب سرامیک پرسلان

در کنار همه مزایایی که گفته شد سرامیک پرسلان دارای معایب هایی نیز می باشد :
  • سرامیک پرسلان به دلیل تراکم بالا از وزن بالایی برخوردار است از این رو برای سفارش سرامیک در سایزهای بزرگ حمل آن کمی سخت و دشوار است.
  • قیمت سرامیک پرسلان به دلیل کیفیت برتر نسبت به سایر سرامیک ها کمی گران تر است.
  • نصب این نوع سرامیک به دلیل استحکام بالا کمی سخت تر است

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان

نحوه تشخیص سرامیک پرسلان با سایر سرامیک های معمولی میزان جذب آب سرامیک است. سرامیک پرسلان نسبت به سرامیک های معمولی آب بسیار کمی را جذب می کند.  دومین روش برای تشخیص این نوع سرامیک پرسلان با کاشی معمولی ترکیباتش می باشد. خاک رس سرامیک پرسلان تصفیه شده تر و در دمای بالا ساخته می شود و در نتیجه کاشی های پرسلان از استحکام بالایی برخوردارند و وزن بیشتری نسبت به کاشی های ساده دارند همچنین سرامیک های پرسلان با بافت یکنواخت دارای براقیت بیشتری هستند.
سرامیک پرسلان قیمت بالاتری نیز نسبت به سرامیک معمولی دارد

کاربرد پرسلان

کاربرد سرامیک پرسلان  به شرح ذیل می باشد:
  1. برای نصب کاشی سرویس بهداشتی و حمام ، سرامیک پرسلان به دلیل عدم نفوذ آب بهترین گزینه می باشد
  2. نصب سرامیک پرسلان در نمای بیرونی و داخلی ساختمان
  3. قابلیت نصب در پیاده رو ها و اماکن های پر تعدد
  4. کارخانه ها
  5. بیمارستان ها ، مدارس ها ، مترو ها و هر مکانی که رفت و امد زیاد دارند نصب کاشی پرسلان کاربرد دارد.
سرامیک پرسلان با کاشی معمولی چه تفاوتی دارد؟
موادی که در ساخت سرامیک معمولی با سرامیک پرسلان استفاده شده متفاوت است. سرامیک پرسلان نسبت به کاشی های معمولی در برابر ایجاد لکه ، ترک خوردگی ، حرارت مقاوم تر هستند.
برای کف آشپزخانه سرامیک پرسلان یا سرامیک های معمولی بهتر است؟
سرامیک های پرسلان لکه های کمتری به خود جذب می کنند و تمیز کاری روی این نوع سرامیک نسبت به سرامیک معمولی راحت تر است.
برای کف حمام سرامیک پرسلان بهتر است استفاده شود یا کاشی معمولی؟
کاشی های پرسلان برای نصب در کف حمام مناسب تر از کاشی معمولی اند چرا که مقاومت بیشتری نسبت به آب دارند.
آیا سرامیک پرسلان به راحتی ترک می خورند؟
این کاشی ها اگر به درستی نصب شده باشند استحکام بالایی در برابر ترک خوردگی و شکنندگی دارند.
ارسال نظر / پرسش در مورد سرامیک پرسلان چیست؟
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح