نحوه کاشی کاری با چسب کاشی | مزایا و معایب آن

نحوه کاشی کاری با چسب کاشی

همانطور که می دانید کاشی کاری با چسب یک روش جدید است که بدون هیچ کثیف کاری و با اجرای سریع و راحت کاشی و سرامیک را به سطح دیوار ، کف ، روی کاشی های قدیمی می چسباند. برای تعویض و یا تعمیر کاشی و سرامیک ها باید از چسب کاشی مرغوب و با کیفیت استفاده کنید و از طرفی باید از نحوه کار با چسب کاشی آشنایی کامل داشته باشید. با یادگیری و آموزش کار با چسب کاشی ایمنی کاشی ها را پس از نصب افزایش داده و با استفاده اصولی از چسب می توانید کاشی کاری عالی روی سطح ایجاد کنید.
نحوه کار با چسب کاشی برای چسباندن کاشی روی کاشی ، کاشی روی سطح دیوار
نحوه کاشی کاری با چسب پودری و خمیری مشابه هم هستند و تنها تفاوتشان در این است که چسب کاشی پودری قبل از استفاده باید به میزان لازم با آب ترکیب شود تا حالت خمیری شکل به وجود آید در این صفحه توضیحات کامل درباره نحوه استفاده از چسب کاشی را ارائه داده ایم بنابراین تا آخرین مطالب با ما همراه باشید.

کاشی کاری با چسب ، کار پیچیده و سختی نمی باشد و فقط با کمی دقت و ظرافت در کار کاشی کاری را می توانید به نحو عالی انجام دهید البته استفاده از چسب کاشی با کیفیت نیز در مراحل کاشی کاری بسیار اهمیت دارد.

  • آماده سازی سطح
کاشی و سرامیک ممکن است بر روی اکثر بسترهای ساختاری سالم نصب شوند. اطمینان حاصل کنید که تمام سطوحی که قرار است کاشی کاری شوند، تمیز، صاف، خشک و عاری از موم، کف صابون و چربی باشند. هر ناحیه آسیب‌ دیده، شل یا ناهموار باید تعمیر، وصله و تراز شود. تمام قالب‌ها، تزئینات، لوازم خانگی و غیره را که ممکن است در نصب اختلال ایجاد کنند، بردارید.
اگر سطح دیوار یا کف حالت گچی ، سیمانی و یا چوبی دارد باید از ماده ای به نام پرایمر قبل از کاشی کاری استفاده کنید برای این کار یک پرایمر تهیه کنید ، سپس با قلم مو بزرگ روی همه سطح پخش کنید. استفاده از پرایمر از ایجاد رطوبت در گچ و چوب و سیمان جلوگیری می کند و مانع آسیب به چسب کاشی و سرامیک می شود. پس از این مرحله سطح کار برای چسباندن کاشی با چسب کاملا اماده است و فقط باید اندازه گیری لازم را انجام دهید.
توجه داشته باشید که پس از استفاده پرایمر باید 2 تا 3 روز به سطح پرایمر زده شده زمان دهید تا کامل خشک شود.
  • آماده سازی چسب کاشی
از چسب کاشی چگونه استفاده کنیم ؟ آماده سازی چسب کاشی بستگی به نوع چسب متفاوت است اگر برای چسباندن کاشی از چسب خمیری استفاده می کنید به دلیل این که ؛ این چسب ها آماده هستند نیازی به اضافه کردن آب و یا مواد دیگری ندارند و قابل استفاده هستند. اما یک نوع چسب دیگری به نام چسب کاشی پودری وجود دارد که برای آماده سازی ملات نیاز به ترکیب آب دارند که دستور العمل آن در بسته بندی چسب های کاشی پودری نوشته شده است. آب را به میزانی که در دستور عمل نوشته کم کم به ملات اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید.
نکته مهمی که برای کاشی کاری وجود دارد این است که حتما از چسب های مخصوص کاشی کاری استفاده کنید و به هیچ عنوان از چسب های دیگر مانند چسب 123 در صورت جدا شدن کاشی از روی سطح استفاده نکنید چرا که چسب های مخصوص کاشی با استحکام بالاتری روی سطح دیوار میچسبد و ممکن است استفاده از چسب های دیگر کاشی از روی دیوار جدا شود.
  • پخش چسب کاشی روی سطح 

این مرحله کار بسیار ساده ای است و تنها کافیست با یک ماله شیار دار چسب را به سطح کار آغشته کنید و یا چسب را به پشت کاشی بمالید. نحوه چسباندن کاشی با چسب فقط نیاز به دقت و ظرافت لازم دارد تا لایه های نازک و یکنواخت ایجاد شود.

نحوه کاشی کاری با چسب کاشی برای چسباندن کاشی روی سطح دیوار ، کف


  • چسباندن کاشی با چسب
پس از این که ملات آماده را روی سطح پخش کردید کاشی های را به ترتیب و با دقت بالا کنار هم نصب کنید.در این مرحله 3 تا 4 ساعت صبر کنید تا چسب کاشی خودش را بگیرد و چسبندگی عالی روی سطح دیوار و یا کف ایجاد کند.
  • بندکشی پس از نصب کاشی
پس از گذشت 3 الی 4 ساعت از خشک شدن چسب کاشی و سرامیک باید فاصله های بین کاشی را بندکشی کنید می توانید از پودر بندکشی برای این کار استفاده کنید که بسیار کار ساده ای است . 
بهترین چسب برای چسباندن کاشی روی کاشی ، چسب کاشی سرامیک پودری می باشد که از استحکام بالایی برخوردار است.

چیدمان: هنگام کاشی‌ کاری دیوارها، وان‌ها یا حمام، با پیدا کردن نقطه مرکزی دیوار شروع کنید. از یک سطح برای کشیدن یک خط شاقول در مرکز دیوار استفاده کنید. یک ردیف کاشی شل را در پایین دیوار از خط مرکزی تراز کنید و اتصالات یکنواختی بین کاشی‌ها باقی بگذارید. اکنون با استفاده از یک سطح، پایین‌ترین نقطه کف (یا وان) را تعیین کنید. دو کاشی را در آنجا روی هم قرار دهید و در بالا یک خط افقی روی دیوار بکشید. با یک تراز، خط را در اطراف تمام دیوارهای جانبی ادامه دهید تا کاشی شوند. این خط راهنمایی برای اولین ردیف کاشی است که در بالا تنظیم می‌شود. شروع به نصب کاشی‌ها در مرکز دیوار بالای خط راهنمای افقی کنید و این روند را ادامه دهید.

تنظیم کاشی: تنوع در سایه و بافت یکی از ویژگی‌های ذاتی کاشی و سرامیک است. برای جلوه‌ای ترکیبی، کاشی‌های چند کارتن را همانطور که تنظیم می‌کنید، مخلوط کنید.
کار با چسب: استفاده از چسب مناسب برای سطحی خاص به‌ منظور اطمینان از چسبندگی مناسب بسیار مهم است. قبل از تنظیم کاشی‌های خود، چسب مناسب را انتخاب کنید. چسب پودری را صرفاً به اندازه‌ای مخلوط کنید که ظرف 30 دقیقه استفاده شود. چسب‌های کاشی دیواری خمیری را می‌توانید مستقیماً از قوطی بدون اختلاط اعمال کنید. برای این کار از ماله شانه‌ ای استفاده کنید. 
دوغاب‌ کشی: دوغاب را آماده کنید و روی سطح کاشی شده پخش کنید، دوغاب را با یک شناور یا آبگیر لاستیکی به داخل درزها فشار دهید. برای کمک به عمل فشرده‌سازی، شناور را با زاویه 45 درجه کج کنید. دوغاب اضافی را بلافاصله با لبه شناور از سطح جدا کنید. شناور را با زاویه 90 درجه کج کنید و آن را به صورت مورب روی کاشی‌ها بکشید. زمانی که مخلوط شروع به سفت شدن کرد، مخلوط دوغاب سفت‌شده را دور بریزید و مراحل پاکسازی را شروع کنید.

نحوه چسباندن کاشی روی دیوار گچی

برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی ، سیمان گزینه مناسبی نمی باشد و بهتر است از چسب کاشی و سرامیک پودری برای نصب کاشی روی دیوار گچی استفاده کنید. ابتدا آن را با پرایمر ترکیب کنید این کار دوام گچ را در برابر رطوبت افزایش می دهد و میزان جذب آب را کاهش می دهد. چسب کاشی و سرامیک پودری دربرابر نفوذ آب بسیار مقاوم است به همین دلیل برای چسباندن کاشی روی دیوارهای گچی نیز از چسب کاشی پودری استفاده می کنند. اگر از این نوع چسب اطلاعات کافی ندارید می توانید مقاله چسب کاشی پودری چیست ؟ را مطالعه کنید.
پس از تهیه چسب کاشی و سرامیک برای چسباندن کاشی روی گچ به تجهیزات دیگر مانند ماله دندانه دار ، مداد ، کاشی بر ، دوغاب ، غلطک و... نیاز دارید و با تهیه تجهیزات کامل و طی مراحل های مختلف که در این صفحه توضیح داده می شود شروع به چسباندن کاشی روی گچ کنید.
 برای نصب کاشی روی دیوار گچی اگر گچ کاری به تازگی انجام شده حداقل باید دو هفته صبر کنید و پس از آن نسبت به نصب کاشی با چسب کاشی و سرامیک پودری اقدام کنید و حتما توجه داشته باشید که دیوار گچی باید خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشد.
نحوه چسباندن کاشی روی دیوار گچی با استفاده از چسب کاشی پودری
اولین مرحله ابتدا باید دیوار را اندازه گیری کنید تا میزان کاشی و چسب کاشی و سرامیک پودری برای استفاده مشخص شود. سپس با آماده سازی چسب با استفاده از یک ماله دندانه دار ، روی چسب با زوایه مشخص 45 درجه شیارهایی ایجاد کنید تا پس از نصب کاشی روی دیوار گچی  چسبندگی خوبی را ایجاد کند.
توجه داشته باشید چسب کاشی پودری به دلیل خشک شدن سریع ،  کاشی و سرامیک باید روی دیواری گچی به سرعت نصب شود. مرحله آخر یک لایه از چسب را روی لایه کناری کاشی بکشید و کاشی بعدی را روی دیوار گچی بچسبانید.
این چسب ها با توجه به نوع کاربرد، با ترکیبات و درجه‌ بندی‌های مختلفی عرضه می‌شوند. قبل از شروع کاشی‌ کاری باید محیط را از نظر رطوبت، تأثیر جاذبه و حرکت بر روی کاشی‌ها بررسی کنیم تا بتوانیم مناسب‌ ترین چسب را با شرایط موجود انتخاب کنیم. مزایای فراوان این چسب ها در برابر معایب اندک آن‌ها باعث شده است که امروزه این نوع اتصال‌ دهنده‌های کاشی و سرامیک در سراسر جهان بسیار متداول و محبوب باشند. 

مزایا استفاده از چسب کاشی

  • این چسب ها چسبندگی فوق العاده بالایی دارند و در برابر آب و رطوبت مقاومند به همین دلیل از چسب کاشی برای محیط های مرطوب مانند سرویس بهداشتی استفاده می شود.
  •  پس از سخت شدن و گذشت زمان دچار ترک خوردگی نمی شوند.
  • با استفاده از این نوع چسب ها سرعت بالاتری در انجام کار خواهید داشت
  • چسب سرامیک و کاشی در برابر لغزش با دوام است.

معایب چسب کاشی

  • در صورتی که کیفیت چسب برای چسباندن کاشی ضعیف باشد استحکام کاشی با چسب نسبت به ملات های قدیمی کمتر است
  • نصب کاشی با چسب مخصوص کاشی کاری روی سطح دیوار و کف است و برای سقف ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است از ملات کاشی کاری برای کاشی های روی سقف استفاده کنید.
  • چسب کاشی خمیری را نمی توانید در محیط های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چسب کاشی خمیری می توانید مقاله چسب کاشی خمیری چیست ؟ را مطالعه نمایید.

آیا می توان از هر چسب کاشی موجود در بازار برای چسباندن کاشی استفاده کرد؟
خیر، اگر چسبی که استفاده می کنید، کیفیت خوبی نداشته باشد، استحکام کاشی شما نسبت به کاشی های چسبانده شده با ملات های قدیمی نیز کمتر خواهد بود.
برای چسباندن کاشی روی دیوار گچی می توان از سیمان استفاده کرد؟
سیمان گزینه مناسبی برای این کار نیست، بهتر است از چسب کاشی و سرامیک پودری برای نصب کاشی روی دیوار گچی استفاده شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد نحوه استفاده از چسب کاشی
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح