سیستم صوتی خودرو | مشکلات رایج آن + ابزار تعمیرات

اغلب قریب به اتفاق مردم، هنگام خرید خودرو، به آپشن ها و امکانات رفاهی آن توجه می کنند. سقف خودرو، شرایط و راحتی صندلی، شرایط و امکانات آینه ها، تعداد سنسورها، رادارها و ... جزو امکانات رفاهی اتومبیل محسوب می شوند. یکی دیگر از امکاناتی که اغلب جوانان هنگام خرید خودرو به آن توجه می کنند، سیستم صوتی ماشین است، زیرا یکی از لذت های رانندگی، گوش سپردن به موزیک در حین رانندگی می باشد. پس هر چه این موزیک پخش با کیفیت تری داشته باشد، تجربه رانندگی شیرین تری خواهیم داشت. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله هر آنچه لازم است درباره سیستم صوتی خودرو و حتی تعمیر سیستم صوتی ماشین بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم صوتی ماشین یکی از ابزارهای پخش کننده موزیک در خودرو می باشد

سیستم صوتی خودرو چیست ؟

همانطور که اشاره شد، سیستم صوتی یکی از مواردی است که هنگام بررسی امکانات خودرو، مورد توجه قرار می گیرد. امروزه سیستم صوتی فراتر از یک دستگاه صرفا پخش کننده موسیقی و گیرنده رادیویی محسوب می شود. 
سیستم صوتی خودرو چیست ؟ این سیستم وظیفه پخش کردن موزیک توسط باند خودرو دارد
در گذشته صرفا داشتن یک دستگاه ضبط معمولی یک آپشن لوکس برای یک خودرو به حساب می آمد ولی امروزه سیستم صوتی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که هم ممکن است از ابتدا روی خودرو تعبیه شده باشد و یا مالک خود پس از خرید اتومبیل، اقدام به نصب سیستم پیشرفته نماید. چنانچه سیستم صوتی حرفه ای به صورت کارخانه ای رو خودرو نصب شده باشد، به عنوان یک آپشن خاص در کاتالوگ خودرو قید می گردد.

تاریخچه سیستم صوتی در صنعت خودروسازی

قبل از پرداختن به مطالب اصلی مقاله، یعنی معرفی اجزای سیستم صوتی، تعمیر سیستم صوتی خودرو و ... به طور مختصر به تاریخچه سیستم صوتی در صنعت خودروسازی بپردازیم.
سیستم صوتی خودرو نخستین بار توسط کمپانی موتورولا تولید و روی خودروهای آمریکایی نصب شد. رونمایی از این سیستم در سال 30 میلادی انجام شد و تا دهه 50 میلادی بی رقیب و یکه تاز این عرضه بود. 
نخستین سیستم تولیدی موتورولا فقط از یک رادیوی تک بانده تشکیل شده بود. پس از چندی این سیتم در ماشین های پلیس برای ارسال و دریافت سیگنال های رادیویی دو موج  نصب گردید. 
نهایتا یک شرکت آلمانی به نام بلاپونکت در سال 1935  میلادی، یک سیتم جدیدتر و مجهزتر اختراع کرد. سیستم صوتی تولیدی بلاپونکت آلمان از نوع سیستم صوتی رادیویی FM با سیستم فراگیر صوتی بود که امکان انتخاب موج رادیویی از بین موج های مختلف را به کاربر می داد. 
سپس سیتستم هایی طراحی و تولید شدند که قادر به پخش کاست بودند. سال ها بعد فیلیپس نخستین سیستم صوتی را طراحی کرد که در کرایسلر تعبیه شد. پیشرفت در زمینه تولید سیستم های صوتی ادامه یافت تا اینکه پایونر و آلپاین وارد عرضه شدند.
تاریخچه سیستم صوتی خودرو ده 30 میلادی انجام شد و تا دهه 50 میلادی بی رقیب ماند
دیگر در دهه 70 میلادی شرکت ها تنها به دنبال تولید سیستم هایی نبودند که قابلیت پخش دارند بلکه تمرکز آن ها روی کیفیت صدای بهتر بود. به این ترتیب در دهه 70 میلادی باندهای قوی تر و پرتعدادتر با صدای بیشتر تولید شد. دهه 80 مصادف شد با ورود ساب ووفرها و آمپیلی فایرها و با آغاز دهه 90 میلادی دهه ظهور CD ها بود. حال در عصر حاضر سیستم های صوتی به ترکیبی از بالاترین مهندسی الکترونیک، هوش مصنوعی و صداشناسی تبدیل شده است.

فضای آکوستیک خودرو چیست ؟

مجموعه ای از ویژگی ها و شرایطی که کیفیت صوت را در خودرو تحت تاثیر قرار می دهد، فضای آکوستیک نامیده می شود. کیفیت فضای آکوستیک در خودرو، تجربه شنیدن صوت را برای شما متفاوت می کند. عوامل مختلفی در فضای آکوستیک خودرو موثر است که مهم ترین آن، کیفیت قطعات سیستم صوتی استفاده شده می باشد. سایر عوامل موثر بر فضای آکوستیک عبارتنداز :
  • شکل و اندازه فضای داخلی خودرو
  • جنس و ساختار خودرو
  • کیفیت سیستم صوتی
  • موقعیت بلندگوها
  • نوع بلندگوها

اجزای سیستم صوتی خودرو

طبق تغییراتی که سیستم صوتی از ابتدای پیدایش تا کنون داشته است، امروزه سیستم صوتی ماشین از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است. بسته به مدل خودرو، کلاسی که در آن قرار دارد، تولیدکننده و سطح قیمتی خودرو، سیستم هایی با اجزای مختلف روی خودرو نصب می شود به طوری که اضافه شدن برخی از اجزا سیستم صوتی آن را در بین آپشن های تیپ های فول قرار می دهد.
اجزای سیستم صوتی خودرو شامل هدیونیت ، باند و موارد بسیار دیگر می شود
به طور کلی اجزای سیستم صوتی عبارتنداز :
  • هدیونیت
هدیونیت به نوعی هسته مرکزی سیستم صوتی محسوب می شود. این بخش همان بخشی است که در گذشته تحت عنوان ضبط شناخته می شد و در اصل اولین و مهم ترین رابط بین سیستم و راننده یا سرنشینان همین هدیونیت است. 
پس هدیونیت، کنسول سیستم صوتی خودرو می باشد که در گذشته کاست و امروزه سی دی پخش می کند. هدیونیت های امروزی خروجی AUX و USB نیز دارند و به این ترتیب امکان پخش و شنیدن موزیک از فلش مموری و گوشی موبایل برای راننده و سرنشینان فراهم می شود. 
همانطور که مستحضر هستید، هدیونیت های جدید قابلیت جدا شدن از پنل مرکزی را دارند که باعث افزایش امنیت می شود.
هدیونت ها دو نوع دارند :
1. پخش تک دین
2. پخش دو دین
تفاوت این دو نوع هدیونیت در ابعاد ان هاست. پخش های تک دین ارتفاعی حدود 5 سانتی متر دارند و پخش دو دین ارتفاعی دو برابر ارتفاع پخش تک دین دارد و برخی از ان ها نیز دارای نمایشگر هستند. 
البته امروزه از یونیت ها و سیستم صوتی این دش استفاده می شود که نمایشگر در این نوع سیستم صوتی به عنوان هسته مرکزی و جدا از نل هدیونیت روی داشبورد نصب می گردد. بهترین بودن در هدیونیت ها با تعداد خروجی های صدا، آمپیلی فایرها، توییترها و ووفرهایی است که می توانند پشتیبانی کنند، تعریف می شود.
  • باند یا اسپیکر
برای پخش صدایی که از روی کاست، سی دی یا فلش توسط هدیونیت خوانده می شود، باند (بلندگو یا اسپیکر) استفاده می شود. باندها به دو دسته کلی تقسیم می شوند :
1. باندهای گرد : این باندها خود به سه دسته 10، 13 و 16 تقسیم می شوند. از باند 10 که کوچکتر است برای داشبورد، از باند 13 برای درهای عقب و از باند 16 برای درهای جلو استفاده می شود. باند فابریک اغلب خودروها از نوع گرد است.
2. باندهای بیضی یا خربزه ای : این نوع باندها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ای که آمپلی فایر را ساپورت نمی کند و دسته ای که آمپلی فایر را ساپورت می کند.
دسته ای که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند بین 150 الی 400 وات قدرت دارند و در صداهای زیاد دچار نویز می شوند و قابلیت استفاده از حداکثر صدا در این نوع از باندها وجود ندارد.
دسته ای که آمپلی فایر را ساپورت می کند در صدای بالا دچار نویز نمی شود و کیفیت بسیار بالایی دارد.
  • ووفر و ساب ووفر
این جزء از سیستم صوتی خودرو نیز نوعی باند یا بلندگو محسوب می شوند که ابعاد بزرگتری دارند. ووفر صدای بم، کوبشی و زیر صدای موسیقی را تنظیم می کند. این نوع باندها هم فضای زیادی را در خودرو اشغال می کنند و هم مصرف برق زیادی دارند.
  • آمپلی فایر
مهم ترین وظیفه آمپلی فایر، بهبود کیفیت صدای در حال پخش است. قادر به افزایش 50 واتی صدای خروجی از سیستم پخش هستند. برای گرفتن صدا از ساب ووفر، آمپلی فایر مناسب لازم است.
آمپلی فایرها به 4 دسته تقسیم می شوند :
1. مونو : یک خروجی دارند و مناسب سیستمی با یک باند هستند.
2. دو کانال : برای ساپورت کردن از یک جفت باند آمپلی خور استفاده می شوند.
3. چهار کانال : برای ساپورت کردن از یک جفت باند (2باند) و یک ساب ووفر است.
4. شش کانال : برای ساپورت کردن از دو جفت باند آمپلی خور و یک عدد ساب ووفر یا یک جفت باند آمپلی خور و دو عدد ساب ووفر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کامپوننت
کامپوننت ها نیز یک نوع تز بلندگوهای گرد قوی (معمولا باند 16) هستند که به آمپلی فایرها وصل می شوند. برای افزایش شفافیت صدا، افزایش کیفیت صدا از کامپوننت ها استفاده می شود. همچنین اسپیکر کامپوننت قابلیت حذف فرکانس‌های مزاحم و ایجاد فضای سه ‌بعدی درون کابین را دارا می باشد.
  • توییتر
پخش صداهای ریز مهم ترین وظیفه توییترهاست. در واقع از توییترها موسیقی پخش نمی شود بلکه با پخش صداهای ریز کمک بسیاری به زیباتر شنیده شدن موسیقی می گردد. بلندگوها اغلب درون خود توییتر دارند اما نصب یک توییتر باعث می شود تا بلندگو فقط پخش صداهای حد وسط را پخش کند و توییتر به تنهایی صداهای ریز را پخش کند که این کار باعث بالا رفتن کیفیت صدای بلندگو می شود.

برندهای سیستم صوتی خودرو در ایران

برندهای معتبر بسیاری در این زمینه فعال هستند و ما در این قسمت تعدادی از برندهای معروف موجود در ایران را معرفی خواهیم کرد :
  1. کنوود (KENWOOD) : یک برند مشهور و شناخته شده در ایران است. محصولات سیستم صوتی خودرو این برند عبارتنداز : بلندگو، آمپلی فایر، ساب ووفرها و هدیونیت
  2. سونی (SONY) : همانطور که می دانید یکی از برندهای معروف لوازم الکتریکی، صوتی و تصویری، برند سونی است که در ایران نیز بسیار پرطرفدار است.
  3. پایونیر (PIONEER) : این برند در زمینه تولید هدیونیت، آمپلی فایرها، اسپیکرها، ساب ووفرها فعالیت می کند و به دلیل محصولات با کیفیتی که به بازار عرضه می کند بسیار پرطرفدار است.
  4. جی بی ال (JBL) : این برند یکی از برندهای معروف ایرانی در زمینه تولید قطعات سیستم صوتی خودرو می باشد که محصولات باکیفیتی تولید و به بازار عرضه می کند.
  5. آلپاین (ALPINE) : آلپاین نیز یکی از برندهای معتبر تولیدکننده انواع محصولات سیستم صوتی وسایل نقلیه می باشد.

مشکلات رایج در سیستم صوتی خودرو

سیستم صوتی خودرو نیز ممکن است مثل سایر لوازم الکترونیکی دچار مشکل شود. در این قسمت رایج ترین مشکلات سیستم صوتی ماشین را ذکر خواهیم کرد :
  • روشن نشدن ضبط
  • اختلال در کار کرد سیستم عامل ضبط خودرو
  • خاموش شدن ناگهانی ضبط خودرو
  • خاموش بودن صفحه نمایش در هنگام استفاده از ضبط
  • عدم کار کرد دکمه های ضبط
  • کار نکردن رادیو
  • نخواندن اطلاعات سی دی و USB توسط ضبط
  • کار نکردن تاچ ضبط

ابزار مورد نیاز برای تعمیر ضبط ماشین

ابزار و تجهیزاتی که برای تعمیر سیست صوتی ماشین استفاده می شود، با توجه به نوع ضبط و نوع تعمیر آن متفاوت است. با این حال برخی از تجهیزات و ابزار رایج مورد نیاز تعمیر ضبط ماشین را معرفی خواهیم کرد :
  • پیچ گوشتی : پیچ گوشتی در سایز و انواع سری مختلف برای باز کردن و برداشتن پیچ های ضبط مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار ضروری است.
  • موچین : از این ابزار می توان برای جا به جایی اجزا یا قطعات کوچک استفاده کرد.
  • آهن لحیم کاری و لحیم کاری : این ابزارها ممکن است برای تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده روی برد مدار مورد استفاده قرار بگیرد.
  • انبردست و سیم چین : از این این ابزارها برای خم کردن، برش و یا بریدن سیم ها استفاده می شود.
  • تفنگ حرارتی : از تفنگ حرارتی برای جدا کردن چسب یا نرم کردن قطعات پلاستیکی در حین تعمیر ضبط و باند استفاده می شود.
  • مولتی متر : مولتی متر برای تست اتصالات الکتریکی، ولتاژ و مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چسب برق و چسب پارچه ای : برای عایق کاری سیم ها از چسب برق استفاده می شود.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر سیستم صوتی خودرو می تواند شامل پیچ گوشتی ، سیم چین و موارد دیگر باشد

ضمنا ممکن است برای تعمیر به قطعات تعویضی مانند لنز دوربین، سنسور تصویر، برد مدار یا سیستم های ذخیره سازی نیاز باشد.
ضمنا برای ایجاد فضای مناسب برای نصب اسپیکرهای بزرگ تر یا فضایی برای تعداد بیشتر اسپیکر از ابزاری مثل اره عمود بر و تیغ عموبر استفاده می شود.

علت خرابی ضبط خودرو

سیستم صوتی خودرو به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل و خرابی شود. در ادامه رایج ترین علت خرابی ضبط ماشین را به اطلاعتان می رسانیم :
  • نصب اشتباه سیستم
  • استفاده از قطعات بی کیفیت و برندهای متفرقه
  • عدم هماهنگی بین بخش های مختلف سیستم صوتی
هدیونیت چیست ؟
هدیونیت، هسته مرکزی سیستم صوتی به حساب می آید. همان بخشی که در قدیم تحت عنوان ضبط خودرو شناخته می شد.
علت روشن نشدن رادیو چیست ؟
رایج ترین دلایل دلایل این مشکل می تواند سوختن فیوزها، اتصالات شل و قطع شدن سیم‌ کشی باشد.
از کجا بفهمیم فیوز خودرو خراب شده است ؟
اگر فیوز خراب شده باشد، برق به باند خودرو نمی رسد و صدایی هم پخش نمی شود.
ارسال نظر / پرسش در مورد سیستم صوتی خودرو و مشکلات رایج آن
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح