انواع هویه برقی و گازی + کاربرد آن ها

هویه، دستگاهی است که با آن عمل لحیم کاری را انجام می دهند. اگر این دستگاه نباشد، عملا انجام لحیم کاری غیر ممکن است. دستگاه هویه، از نظر شکل، طراحی ظاهری، کاربرد، قدرت و توان انواع مختلفی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله انواع هویه را معرفی و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. علاوه بر آن در این مقاله به معرفی هویه مناسب پارچه، هویه مناسب چوب، هویه مناسب کارهای هنری و هویه مناسب افراد مبتدی خواهیم پرداخت. بنابراین توصیه می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید و تا انتهای آن با ما همراه باشید.

هویه مهم ترین ابزار لحیم کاری است

آشنایی با انواع هویه

هویه ها با توجه به نوع کاربرد و تکنولوژی آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. مثلا می توان هویه ها را از لحاظ اتصال نوک به هیتر، از لحاظ الکتریکی و غیر الکتریکی بودن، شکل هویه، از لحاظ قابل حمل بودن، سرعت داغ شدن، AC یا DC بودن دسته بندی کرد.
  • از لحاظ شکلی می توان به دو نوع قلمی و تفنگی دسته بندی کرد.
  • هویه های الکتریکی را می توان از لحاظ نوع اتصال نوک هویه به هیتر آن، به چهار دستۀ کلی تقسیم کرد :
- دسته اول : هویه هایی که هیتر آن ها دارای یک حفره است و نوک هویه وارد حفره می شود. در این نوع، نوک هویه با یک یا دو پیچ در جای خود سفت می شود و هیتر آن ها معمولاً سیمی است.
- دسته دوم : اغلب دارای هیتر استوانه ای سرامیکی هستند که وارد حفره نوک هویه می شود و اغلب نوک هویه با یک مهره در بالای یک پوشش فلزی، در جای خود محکم می شود.
- دسته سوم : در دسته سوم، نوک هویه، هیتر است.
- دسته چهارم : این دسته دارای هیتر سرامیکی هستند که درون نوک هویه قرار دارد.
  • از نظر قابل حمل بودن نیز می توان به دو دسته قابل حمل که در واقع منبع انرژی آن قابل حمل است مثل هویه های الکتریکی شارژی، گازی، باطری خور و چکشی غیر الکتریکی و غیر قابل حمل که در واقع منبع انرژی آن ها برق شهری است، تقسیم بندی کرد.

هویه ها با توجه به نوع کاربرد و تکنولوژی آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند

در این قسمت به معرفی مهم ترین و پرکاربردترین انواع هویه می پردازیم و سپس تفاوت آن ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.
مهم ترین و پرکاربردترین هویه ها عبارتند از :
  • قلمی
  • تفنگی
  • پنسی
  • استیشن

هویه تفنگی چیست و چه مزایایی دارد ؟

این هویه به دلیل شباهت ظاهری به تفنگ به اسم هویه تفنگی شناخته می شود. البته علاوه بر تفنگ شبیه به دریل های دستی نیز می باشد. هویه تفنگی با اتصال به بر و داغ شدن نوک آن، آماده لحیم کاری می شود.
و اما مزایای هویه تفنگی :
  • این نوع هویه، قابلیت تعویض نوک دارند. پس بر اساس کاری که انجام می دهید می توانید سری (نوک) مناسب آن کار را استفاده کنید.
  • خیلی سریع داغ می شوند و در چند ثانیه می توانند لحیم را ذوب کنند. بنابراین سرعت لحیم کاری را افزایش می دهند.
  • این نوع هویه بیشتر برای کارهای صنعتی کاربرد دارد و برای مدارهای الکتریکی ظریف مناسب نیست، زیرا با حرارت بسیار بالا کار می کنند.
  • این نوع هویه مخصوصا سایز کوچک آن برای فضاهای صعب العبور قابل استفاده است. 
در رابطه با معایب هویه تفنگی نیز لازم به ذکر است که اولا نسبتا به هویه های قلمی وزن نسبتا بالایی دارند و مورد دوم اینکه احتمال وقوع شوک الکتریکی در این نوع هویه وجود دارد.
هویه تفنگی به دلیل شباهت ظاهری با تفنگ به این اسم شناخته می شود

هویه قلمی چیست و چه مزایایی دارد ؟

هویه های قلمی هویه های ساده و معمولی محسوب می شوند که اتفاقا بسیار کاربردی هستند. این نوع هویه به شکل قلم طراحی شده اند و از آن اغلب برای لحیم کاری و تعمیر لوازم خانگی استفاده می شد. 
توان حرارتی این قلم ها پایین است بنابراین برای انجام کارهای ظریف بسیار مناسب می باشد.
تنوع در مدل و اندازه، سبک بودن و حفظ گرمای بیشتر از مزایای هویه قلمی محسوب می شود.
هویه قلمی عیب زیادی ندارد تنها ایراد آن ااین است که برای پروژه های سنگین مناسب نیست و اغلب قابلیت تنظیم دما ندارند و فقط در یک دما و توان خاص کار می کنند.
ایده‌آل برای پروژه‌های کوچک: این هویه‌ها تنها برای پروژه‌های کوچک مناسب هستند و در پروژه‌های صنعتی و بزرگ قابل استفاده نمی باشند.

هویه تفنگی بهتر است یا هویه قلمی ؟

در پاسخ به این پرسش باید ابتدا ویژگی هر یک را که در بخش قبلی ذکر کردیم، بخوانید و سپس با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کنید. 
با این حال اگر به طور خلاصه بخواهیم به پرسش فوق پاسخ دهیم، لازم به ذکر است که اگر قصد لحیم کاری قطعات ظریف را دارید، از هویه معمولی یا همان قلمی استفاده کنید و اگر روی پروژه های صنعتی سنگین کار می کنید از هویه تفنگی مثل هویه تفنگی پروسکیت 8pk sc116nb استفاده کنید. 
بعد از اینکه نوع هویه را انتخاب کردید، به محدوده وات و توان حرارتی هویه و قابلیت کنترل دمای آن توجه کنید. علاوه بر موارد گفته شده، به قابلیت تعویض سری هویه هم توجه کنید

هویه گازی چیست و چه مزایایی دارد ؟

هویه گازی از انواع هویه های غیرالکتریکی و قابل حمل محسوب می شود و برای کار با آن ها نیازی به برق نیست، زیرا انرژی خود را از منبع گاز به دست می آورند. هویه های گازی در واقع یک مخزن پر از گاز دارند که قابل شارژ هستند. از این نوع هویه برای انجام کارهای ظریف مثل جواهرسازی، صنایع دستی و ... استفاده می شود زیرا توان زیادی ندارند.
قابل حمل بودن، عدم نیاز به برق و وزن سبک آن از مهم ترین مزایای هویه گازی محسوب می شود.

هویه استیشن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

هویه استیشن جزو دستگاه های هویه نسبتا پیچیده و حرفه ای محسوب می شود زیرا ساختار آن با هویه های معمولی فرق دارد.
این نوع هویه دو جزء اصلی دارد : هویه و واحد کنترل که ترکیب این دو با هم دقت و کنترل شخصی که لحیم کاری می کند را افزایش می دهد. به همین دلیل برای افراد حرفه ای با توانایی لازم قابل استفاده می باشد.
هویه های استیشن در دو نوع آنالوگ و دیجیتال در بازار موجود است. نوع دیجیتال این دستگاه، قابلیت برنامه ریزی و کنترل دمای دقیق دارد.
و اما ویژگی هویه استیشن عبارتنداز :
  • کنترل دما : کاربر می تواند دما را روی مقدار مورد نظر تنظیم کند.
  • پایداری دما : نوسانات دما می تواند کیفیت لحیم کاری را کاهش ددهد ولی این دستگاه با ویژگی پایداری دما، میزان نوسانات دمایی را کاهش می دهد.
  • همه کاره بودن : این دستگاه چون قابلیت کنترل دما دارد، بنابراین کاربرد وسیعی دارد. هم برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی و هم لحیم کاری کانکتورها و سیم ها قابل استفاده می باشد.
  • امنیت بالا : اکثر هویه های استیشن مجهز به تایمر خاموش شدن خودکار و محافظت در برابر گرمای بیش از حد هستند. همین دو قابلیت تا حد زیادی خطراتی مثل آتش سوزی را به حداقل می رساند.

تفاوت هویه استیشن آنالوگ و هویه استیشن دیجیتال چیست ؟

تولید حرارت در هویه ها از جمله هویه استیشن از طریق المنت انجام می شود. اگر ولتاژ مورد نیاز به المنت برسد، هویه روشن می شود. هویه استیشن دیجیتال و آنالوگ در بخش کنترل حرارت متفاوت هستند. در هویه استیشن آنالوگ وقتی حرارت کم و زیاد می شود، دستگاه به صورت پیش تنظیم به طور متناوب شروع به قطع و وصل ولتاژ المنت می کند، در حالی که در نوع دیجیتال آن، یک سنسور گزارش دما روی المنت تعبیه شده است که در صورت رسیدن المنت به دمای مورد نظر، برق قطع شده و در صورت خنک شدن آن، دستگاه برق المنت را وصل می کند. ضمنا لازم به ذکر است که به لحیم کاری انجام شده توسط هویه استیشن دیجیتال، لحیم کاری دیجیتالی و به لحیم کاری انجام شده توسط هویه استیشن آنالوگ، لحیم کاری آنالوگ می گویند.

تفاوت هویه استیشن با هویه معمولی

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، هویه معمولی همان هویه قلمی است. هویه استیشن شامل یک هویه دستی (هویه قلمی شکل) و یک واحد کنترل است. هویه قلمی معمولی قاابلیت تنظیم دما ندارد و فقط در همان محدوده وات و توان کاری خود کار می کند ولی هویه استیشن قابلیت تنظیم دما دارد. پس اگر یک فرد مبتدی هستید، پیشنهاد ما خرید یک هویه معمولی و اگر تبحر لازم را در لحیم اری و کار با هویه دارید، پیشنهاد ما خرید دستگاه هویه استیشن می باشد.

هویه پنسی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

هویه پنسی در بازار به هویه دو سر نیز معروف است. در واقع هویه های دیگر دارای یک سر هستند ولی این نوع هویه دارای دو سر می باشد. نوک این هویه ها نیز با باقی انواع هویه متفاوت است. سر هویه پنسی، موربی و مایل به داخل است. برای استفاده از هویه دو سر، می بایست هر دو دسته آن را به سمت داخل فشار دهید تا نوک های آن به هم نزدیک شوند. با نزدیک شدن نوک ها به یکدیگر، می توان آن را به محل مورد نظر نزدیک کرده و اقدام به عمل مونتاژ یا دمونتاژ کنید.
و اما در رابطه با کاربرد هویه های پنسی لازم به ذکر است که این نوع هویه برای دمونتاژ کردن قطعات بسیار کاربردی است. شما اگر بخواهید برای دمونتاژ از هویه های دمعمولی استفاده کنید، باید حرارت را به اطراف قطعه اعمال کنید تا قلع ذوب و قطعه از مدار جدا شود، به دلیل شکل هویه پنسی، هر دو سر آن روی اطراف قطعه قرار می گیرند و قطعه با سرعت بیشتری دمونتاژ می شود. 
از این نوع هویه برای لحیم کاری قطعات SMD نیز استفاده می شود. هویه های پنسی برای تعمیرات موبایل بسیار کاربردی هستند.

هوبه مناسب پارچه چیست ؟

هویه در هویه کاری روی پارچه، نقش ابزار برش را ایفا می کند. در واقع با هویه طرح چاپی روی پارچه سوزانده شده و طرح مورد نظر روی آن اجرا می شود. 
هویه ای که برای پارچه استفاده می شود، باید توان پایینی داشته باشد. به عنوان هویه های دستی 80 وات، هویه های تفنگی 80، 100 یا نهایتا 200 وات مناسب هستند.
توجه داشته باشید که نوک این هوئیه ها باید دارای جنس نسوز باشند تا از اکسید شدن و چسبندگر در حین کار جلوگیری شود.

هویه مناسب چوب چیست ؟

هویه ساده در سوزاندن چوب می تواند عملکرد خوبی داشته باشد، زیرا نوک آن را می توان در اندازه کوچک انتخاب کرد و کنترل بیشتری روی آن داشت. پس نوک هویه باید کوچک باشد، نوک بزرگ دقت لازم را نخواهد داتش. برای بهترین عملکرد هویه برای سوزاندن چوب، لازم است آن را به درستی تنظیم کنید.
از آن جا که انواع گل و لای و مواد دیگر در معرض برخورد با کف اتاقک خودرو هستند، برای عایق کردن آن از اسپری قیرخودرو برای عایق بندی و افزایش طول عمر ان استفاده می شود.
کف اتاقک خودرو در معرض برخورد با انواع گل و لای و مواد دیگر می‌باشد، قیرپاشی به عنوان نوعی عایق در برابر هرگونه موادی عمل کرده و عمر مفید آن را نیز افزایش می‌دهد.
ارسال نظر / پرسش در مورد انواع هویه و کاربرد آن ها
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح