تاریخچه ابزار

قطعا همه ما به اهمیت وجود ابزارآلات فکر کرده ایم. ابزارآلات وسایلی هستند که در تاریخ، نقش بسیار مهمی در تغییر و تحول زندگی انسان داشته اند. اگر بخواهیم به طور کلی به تاریخچه ابزار اشاره کنیم، بایستی بگوییم که تاریخچه پیدایش آن به میلیون ها سال قبل یعنی به ابتدای خلقت انسان باز می گردد، چرا که انسان از همان ابتدا نیاز به ساخت سرپناه و وسایل دفاعی و محافظتی از خود در برابر حیوانات و عوامل محیطی داشت. بنابراین تاریخ تولید ابزار قدمت زیادی دارد. در ادامه به تاریخ پیدایش ابزارآلات مختلف مثل دریل، قیچی باغبانی، انبر قفلی و ... خواهیم پرداخت.

تاریخچه دریل

سوراخ و حفر کردن جزو اولین عملیاتی بود که بشر برای ساخت وسایل و امکانات مورد نیاز خود انجام داد. قدمت ساخت دریل به مصر باستان باز می گردد، زمانی که بشر سعی می کرد با کمک سنگ های نوک تیز و چوب اقدام به حفر سوراخ روی سطوح مختلف  نماید. تا اینکه در سال 1889 ، آرتور جیمز آرنات نخستین دریل الکتریکی را اختراع کرد. پس از آن در اوایل قرن بیستم میلادی نخستین دریل الکتریکی با ظاهر امروزی ساخته شد. تولید انبوه دریل هایی با وزن کم و ابعاد مناسب و ورود آن به بازار، رونق زیادی به مشاغل و صنایع مختلف بخشید. در نهایت با پیشرفت تکنولوژی ساخت دریل، انواع مختلف آن مثل دریل چکشی، دریل بتن کن، دریل شارژی، دریل پیچ گوشتی و ... تولید شد.
اسامی دریل های غیرالکتریکی اولیه :
  • دریل کمانی (حدود 10 هزار سال قدمت دارد)
  • دریل دستی (بیش از یک و نیم قرن قدمت دارد. این نوع از دریل ها در سال ۱۸۷۷ با نام Egg beater برای سوراخ کردن سطوح چوبی و فلزی به بازار ابزارآلات عرضه شدند.)
  • دریل شترگلو (این دریل پس از دریل های دستی به بازار عرضه شد. از آن جا که این دریل ها مناسب سوراخ کردن فلزات نبودند، بنابراین در صنعت نجاری برای سوراخ کاری عمودی و افقی روی چوب مورد استفاده قرار می گرفتند.)

تاریخچه چکش

با توجه به کاربرد چکش که ابزاری برای ضربه زدن به اشیا می باشد، از آن به عنوان اولین ابزارآلات ساخت بشر نام برده می شود. حدودا دو میلیون سال قبل از میلاد مسیح، از سنگ به عنوان چکش استفاده می کردند تا استخوان، چوب و یا سنگ های دیگر را بشکنند و یا به آن ها شکل دهند. پس از آن یعنی حدودا 30 هزار سال قبل از میلاد مسیح (میانه های عصر سنگ)، با استفاده از نوارهای چرمی یا تار و پود حیوانات، سنگ را به چوب متصل و از آن به عنوان چکش استفاده می کردند.
 
سالیان سال، شکل، ظاهر و متریال چکش ها تغییر کرد تا اینکه در سال 1840 میلادی، آهنگری در آمریکا چکشی دو شاخ که سر آن نزدیک دهانه، ضخامت کمتری داشت و به سمت پایین متمایل بود را ابداع و معرفی کرد. سطح این چکش باعث افزایش تحمل دسته آن شده بود و هنگام استفاده از چکش به منظور بیرون کشیدن میخ، مانع شل شدن آن می گردید. لازم به ذکر است، بیشتر چکش های دو شاخ امروزی نیز از همین طراحی برخوردار هستند.

تاریخچه آچار فرانسه

آچار فرانسه نوعی آچار دهانه متحرک است که دو فک ثابت و متحرک دارد. فک متحرک با چرخاندن یک پیچ در وسط از فک ثابت دور یا به آن نزدیک می شود و به این ترتیب قابلیت تطبیق با مهره های مختلف شش یا چهار گوش را پیدا می کند.  به طور کلی از این ابزار برای شل یا سفت کردن مهره ها و پیچ ها در سایزها و اندازه های مختلف استفاده می شود.
این ابزار در سال 1842 میلادی توسط یک مهندس انگلیسی به نام ریچارد کلابرن اختراع شد. این ابزار در ایران، لهستان، رومانی، مجارستان و اسلوونی به عنوان آچار فرانسه شناخته می شود ولی در کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و فرانسه به دلیل اختراع توسط یک مهندس انگلیسی به عنوان آچار انگلیسی شناخته می شود. جالب است بدانید این ابزار در کشور اسرائیل و دانمارک به نام آچار سوئدی شناخته می شود زیرا در سال 1891، پتر جانسون سوئدی طراحی آن را بهبود بخشید

تاریخچه پیچ گوشتی

همانطور که مستحضر هستید، پیچ گوشتی ها انواع مختلفی دارند و با توجه به آن، کاربرد پیچ گوشتی در صنایع مختلف و در مصارف عمومی و خانگی متفاوت است و انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال پیچ گوشتی های بسیار کوچکی وجود دارند که از آن برای باز کردن پیچ های تلفن همراه استفاده می شود و پیچ گوشتی موبایلی نام دارد. از طرفی پیچ گوشتی هایی در بازار موجود است که از آن برای باز کردن تولیدات مکانیکی و صنعتی استفاده می شود ولی در نهایت همه انواع پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ مورد استفاده قرار می گیرد.
 
استفاده از پیچ گوشتی دو سو به قرن 15 میلادی باز می گردد که تنها در دو کشور آلمان و فرانسه مورد استفاده قرار می گرفت. پس در سال 1908 میلادی پیچ گوشتی چهار سو اختراع شد و پس از آن نیز پیچ گوشتی مخصص پیچ 6  ضلعی (آلن) تولید و به بازار عرضه شد.

تاریخچه کولیس

یکی از ابزارهای اندازه گیری که به نوعی ابزار مهندسی محسوب می شود و قادر به اندازه گیری طول، قطر و عمق اشیا می باشد، کولیس نام دارد. کولیس مثل خط کش اندازه گیری می کند ولی کاربرد کولیس بسیار وسیع تر است. در رابطه با قدمت و تاریخچه کولیس باید بگوییم که در لابه لای لاشه یک کشتی که به شش سده پیش از میلاد مسیح بازمی گردد، ابزاری مشابه کولیس امروزی پیدا شده است. 
قدمت استفاده از کولیس در چین به زمان سلسله هان می رسد. چینی ها کولیس را از جنس برنز می ساختند و روز، ماه و سال چینی را روی این ابزار کنده کاری کرده و برای اندازه گیری مورد استفاده قرار  می دادند.
کولیس های جدید امروزی هم که تا هزارم اینچ را اندازه گیری می کنند، توسط یک آمریکایی در سال 1851 میلادی اختراع شد.
تاریخچه دریل دستی در چه زمانی است؟
دریل های دستی در سال 1877 تقریبا به یک قرن پیش برمیگردد.
ارسال نظر / پرسش در مورد تاریخچه ابزار
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح