گریس نسوز چیست ؟ ویژگی انواع گریس های نسوز

گریس محصولی است که در صنایع مختلف به منظور روانکاری قطعات توسط دستگاه گریس پمپ استفاده می شود. یکی از انواع گریس، گریس نسوز است که کاربردهای بسیار مهمی دارد. در این مقاله به طور مفصل به تعریف گریس نسوز، کاربردهای گریس نسوز، موارد مصرف گریس نسوز، خواص فیزیکی و شیمیایی گریس نسوز و ابزارآلات مناسب برای گریس کاری با گریس نسوز خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
 
گریس نسوز چیست؟ گریس نسوز برای روان کاری قطعات مصرفی

 

گریس نسوز چیست؟

قبل از پرداختن به کاربردها و موارد مصرف گریس نسوز لازم است ابتدا بدانیم گریس نسوز چیست؟
گاهی ماشین آلات، دستگاه ها و قطعات صنعتی در دمای بسیار بالا کار می کنند و تحت فشار بسیار زیادی هستند. بنابراین قطعات نیاز به دلیل اصطکاک در معرض خطر هستند و به روانکاری داشته و نیاز دارند تا به وسیله ماده روانکار اصطکاک بین قطعات تحت فشار کاهش یابد و از طرفی مقاومت قطعه را در برابر حرارت بالا افزایش دهد. از آن جا که احتمال آتش سوزی در محل قرار گیری این دستگاه ها و قطعات وجود دارد، بنابراین برای محافظت از دستگاه ها و جان پرسنل، استفاده از روانکارهای نسوز که نقطعه اشتعال بالایی دارند، اهمیت می یابد.
همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، از گریس به عنوان روانکار قطعات و ماشین آلات صنعتی ، بلبرینگ، قطعات خودرو، ریل و واگن قطار و ... استفاده می شود. گریس یک ماده جامد و نیمه جامد است در ماشین آلات صنعتی برای حفظ و روان کردن سطح متحرک به کار می رود. گریس انواع مختلفی دارد. به طور کلی گریس ها را می توان به دو دسته معمولی و نسوز تقسیم کرد. در ساخت این گریس ها از ترکیبات مختلفی استفاده می شود. بنابراین گریس ها را از نظر ترکیبات آن می توان به چند دسته تقسیم کرد :
گریس سیلیکونی
گریس سدیم
گریس آلومینیوم
گریس کلسیم 
از این بین، گریس هایی که نسبت به حرارت مقاوم باشند، تحت عنوان گریس نسوز شناخته می شوند. به عنوان مثال گریس پایه لیتیومی و گریس پایه سدیمی نسبت به گرما و حرارت مقاوم هستند و مقاومت گریس پایه لیتیوم نسبت به حرارت از گریس پایه سدیم بیشتر است. گریس پایه کلسیم نیز نسبت به سایرین، مقاومت کمتری در برابر حرارت دارد، به همین دلیل گریس پایه کلسیم در دسته گریس معمولی قرار می گیرد.

برای تعویض روغن خودرو نیز از روغن واسکازین استفاده می کنند.

واسکازین چیست؟

ویژگی گریس نسوز چیست؟

در بخش های قبلی به ویژگی روانکاری گریس اشاره شد، این یعنی گریس نسبت به سایش مقاوم است. گریس نسوز ثبات دمایی و ویسکوزیته بالایی دارد و نسبت به اکسیداسیون مقاوم است. علاوه بر این ها دارای ویژگی آبگریزی نیز می باشد. از آن جا که گریس نسوز ویسکوزیته بالایی دارد، بنابراین اصطکاک بین قطعات صنعتی تحت فشار را کاهش می دهد و این موجب کاهش استهلاک قطعات می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های گریس نسوز مقاومت دمایی آن است. میانگین تحمل دمای گریس های خارجی نسبت به میانگین تحمل دمای گریس های ایرانی کمی بیشتر است.

لازم به ذکر است یکی از بهترین انواع اسپری گریس ایرانی به نام اسپری wd40 اوکی ، قابلیت تحمل دما تا 250 درجه سانتی گراد را نیز دارا می باشد.

خواص فیزیکی و شیمیایی گریس نسوز

از جمله خواص فیزیکی و شیمیایی مهم گریس های نسوز عبارت است از : چگالی بالا، مقاومت بالا نسبت به فشار، ثبات دمایی، خاصیت آبگریزی (ضد آب)، مقاومت نسبت به سایش و اصطکاک

ضمنا لازم به ذکر است که به برخی از گریس های نسوز ماده ای به نام EP اضافه می شود که قدرت تحمل بار گریس را افزایش می دهد. این نوع گریس در ماشین آلات و قطعاتی که تحت بار شدید فیزیکی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله گریس چیست؟ را مطالعه نمایید.

کاربردهای گریس نسوز

تمامی گریس ها (معمولی و نسوز) دارای خاصیت مشترک روانکاری قطعات صنعتی و ضد آب می باشند. از گریس ها (روانکارها) برای آب بندی، انتقال قدرت هیدرولیک، جلوگیری از ایجاد ضربه و استهلاک قطعات، جا به جا کردن مواد آلوده و ... استفاده می شود. 

برای روانکاری قطعات می توانید از اسپری wd40 نیز استفاده کنید.

ابزار مناسب برای گریس کاری با گریس نسوز

گریس جزو سیالات بسیارغلیظ (نیمه جامد) است که امکان حرکت خود به خودی ندارد. بنابراین امکان انتقال سریع ان بسیار دشوار است. بدین منظور ابزاری به نام گریس پمپ ساخته شده است تا امکان تزریق و انتقال سریع گریس، تسهیل یابد. انواع مختلف گریس پمپ عبارتنداز :
1- گریس پمپ برقی
3- گریس پمپ بادی (پنوماتیکی)
4- گریس پمپ نقطه ای 

 

تفاوت گریس نسوز و معمولی

همانطور که تا این قسمت مقاله متوجه شده اید، گریس یک روان کننده نیمه جامد یا جامد است که به عنوان عامل پراکنش مواد تغلیظ کننده در یک روان کننده مایع درست می شود. 
گریس نسوز، اثربخشی تجهیزات در ماشین ها را بالا می برد. خرابی و تلفات سیستم را کاهش می دهد.
گریس معمولی حتی ممکن است با قرار گرفتن در دمای بالا تخریب شود. 
پس اگر قرار است یک قطعه در معرض دمای بالا قرار بگیرد، حتما باید از گریس نسور برای گریس کاری آن استفاده شود.
تفاوت گریس نسوز و معمولی
گریس نسوز با گریس معمولی چه تفاوتی دارد؟
مهم ترین تفاوت گریس نسوز با گریس معمولی ، میزان پایداری حرارتی در روانکاری می باشد که گریس نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.
چگونه گریس نسوز را تشخیص دهیم؟
روش تشخیص گریس نسوز میزان مقاومت آن در برابر حرارت است و باید از تست آن در دماهای مختلف استفاده کرد.از گریس نسوز می توان در دمای 120 تا 150 درجه سانتی گراد استفاده کرد.
گریس نسوز چه ویژگی هایی دارد؟
گریس نسوز ویسکوزیته بالایی دارد و در برابر سایش و دمای بالا با دوام است.
ارسال نظر / پرسش در مورد گریس نسوز چیست و انواع گریس نسوز
CAPTCHA
تماس با ابزار میهن
فروش حضوری - تهران ، میدان امام خمینی (ره ) ، خیابان فردوسی ، پلاک 68 ، فروشگاه ابزار میهن
66716625
فروشگاه ابزار آلات صنعتی، ساختمانی و چسب میهن ابزار
فروشگاه اینترنتی ابزار میهن با موضوع فروش انواع ابزار و چسب ، یک فروشگاه اینترنتی در قلب بازار تهران با تنوع حدود 3000 محصول می باشد. لذت خرید اینترنتی را با ما تجربه کنید.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت ، متعلق به فروشگاه ابزار ، ابزار میهن می باشد .
طراحی سایت و سئو : ایران طراح